Re: [OT] Centrální vysavač Re: [OT] roboticky vysavac

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Pondělí Říjen 5 18:46:12 CEST 2020

Dne 5.10.2020 v 15:02 Martin Hanek napsal(a):
> To jste mi připomněl, že bych měl do pokladního betonu pod podlahovku
> kromě vody a odpadů natahat také trubky pro centrální vysavač.
> Dělal jste to někdo? Jaké trubky se používají? Jaké kabely se k tomu
> tahají?
>
> Martin Hanek

Dobrý den,
dělal jsem to při novostavbě RD.
Trubky a tvarovky jsou z PVC, tvarovky mají nátrubek, protože se to celé
lepí dohromady. Kupoval jsem je u prodejců centrálních vysavačů. Platí
určité zásady pro návrh a realizaci, doporučuji najít (běžně u prodejců
na internetu) a pokud možno se jimi řídit (užitečná je třeba zásada
ostré koleno za hadicový vstup - co projde vstupem, dostane se až do
vysavače). Ještě bych doporučil zvážit hadici ve zdi, ale ta vyžaduje
speciální potrubní díly, takže pro mně už je to passé. Při navrhování
jsem postupoval tak, že jsem si vzal devítimetrový provázek a
zkontroloval, jestli se mi z každé zásuvky podaří vyssát plánovaný
prostor. Instalaci mám udělanou tak, že do zdi byly zasekané svislé
trubky ukončené zásuvkou, ležaté potrubí bylo svedené do svislé stupačky
dolů k vysavači a rozvodu v přízemí. Ležaté potrubí je zalité v betonu
podlahy.
Jako ovládací kabely jsem použil dvoužilový JYSTY. Táhnou se od zásuvek
k vysavači, propojují v podstatě paralelně (aby zkrat v jedné zásuvce
zapnul vysavač). Dneska už to může být trochu jinak, používají se i
hubice s regulací sání, takže tam po drátu musí jít i nějaká komunikace.
Samozřejmě odpor potrubí dělá svoje, ale vzhledem k průměru potrubí i
hadic oproti běžným vysavačům není úbytek sací síly příliš
pozorovatelný, navíc (na rozdíl od běžného vysavače) není příliš závislý
na naplnění nádoby. Je rovněž dobré snažit se navrhnout topologii
potrubí tak, aby z každé zásuvky vedla do vysavače co nejkratší trubka.
Do příkonu vysavače naštěstí EU-poťapanci nemají co kecat :-), takže se
dá vybrat podle rozsahu vyssávané plochy.

Pustil jsem se do toho na základě doporučení a zkušenosti 4 známých
(vlastníků RD), kteří mají víceleté zkušenosti (od 5 do 15 let) a vesměs
se shodují v názoru, že se to vyplatí (míň práce a času stráveného
úklidem, jednodušší manipulace).

jf