reflektometrie?

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Pondělí Listopad 2 12:16:10 CET 2020

Frekvencna a casova oblast su navzajom medzi sebou plne zamenitelne.
Medzi sebou su zviazane Fourierovou transformaciou, ale aj jedno, aj
druhe meranie obsahuje kompletnu infromaciu o meranej sustave. Co sa ale
zasadne lisi je ako vieme merat v casovej a ako vo frekvencnej oblasti.

V casovej oblasti pouzivame osciloskopy, ktore maju v idealnom pripade
rozlisenie 8 bitov, ak sa ale bavime o Gsps, tak skor 5-6 (tie
najlepsie). To nam dava dynamicky rozsah 20-40dB maximalne, potom je uz
len sum. Porucha na vedeni na urovni -20 dB je odpadnuty konektor (to
ale vidim, nemusim merat), alebo po koaxialnom kabli presiel
vysokozdvizny vozik po dlzke 10 metrov. To vidim tiez :-)

Takisto, ak by som chcel vidiet fyzicky male (kratke) problemy na
vedeni, potrebujem budiace signaly s hranami stoviek ps a osciloskop
vzorkujuci vysoke Gsps.

Vyhoda je, ze staci jedno meranie, ktore trva tak dlho ako sa mi vrati
signal z kablu, t.j. u nasich dlhych vedeni za 3 us je odmerane. Sice
tam nic nevidim, ale zato je to rychlo.

Naproti tomu meranie vo frekvencnej oblasti vektorovym analyzatorom
sieti je presne opacne. Mam k dispozicii vysoky dynamicky rozsah, bezne
120dB aj trochu viac. Merame frekvencnu odozvu od nizkych frekvencii
(kHz) az pokial staci dynamicky rozsah koli utlmu na vedeni (bezne
niekolko GHz), alebo az kym sa nezacnu vedenim sitir vyssie mody. Ale aj
tie dlhe 7/8" kable vieme lahko odmerat do 5GHz.

Mera sa bod po bode a mame plnu slobodu zvolit si parametre merania.
Horna frekvencia nam definuje ako jemne detaily budeme vidiet (5 GHz ->
desiatky ps -> milimetre). Pocet bodov, resp. ich vzdialenost zase urci
ako dlhy obvod mozeme merat. So stvrt milionom bodov mozeme merat
kilometer dlhe obvody s rozlisenim na milimetre. No a nakoniec mame k
dispozicii IF bandwidth. Ak chceme dosiahnut extremne vysoky dynamicky
rozsah, t.j. vidiet velmi jemne detaily, daleko na kabli, nastavime
sirku pasma detektora na par Hz, cim potlacime sum merania az na uroven
rezidualneho sumu pristroja. Tym dokazem vidiet (vyzaduje skusenosti pri
interpretacii vysledkov) napr. ci je zle dotiahnuty konektor na konci
1km vedenia, alebo ci robosi silno pritiahli plastove viazacie pasky.

Cena za to je, ze meranie dlho trva, s najvyssim rozlisenim jeden sweep
kludne trva aj 5 minut. To ale nie je primarny faktor, chceme merat
poriadne, nie rychlo.

Ak to vie clovek pouzivat je to extremne potentny nastroj na vsetky
mozne druhy problemov.

b.