Re: OT: soláry na střechách v Chrudimi?

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Středa Květen 20 01:37:59 CEST 2020

Je to dlhe, kto nema chut/cas,  nech necia ;-)
Linky na tabulky tu nie su, budu v dalsom maile.

OK, tak  udaje - technicka a investicna cast:

Datum instalacie 2.4.2016.
Kolektory: 3 ks Thermosolar TS500 ( plochy, aktivne plochy a dalsie udaje
su na web-e  Thermosolaru ),
sklon 53 stupnov ( cielene viacej oproti odporucanemu  na kolmejsi dopad v
zime a sikmejsi v lete )
azimut 204 stupnov (lebo tak je orientovany dom a strecha)
kolektory integrovane do strechy.
Dvojvetvová čerpadlová jednotka Regusol(s Wilo Yonos PARA ST25/7.0 PWM2,
PWM riadiaci signál
Expanzná nádoba 18 litrov, 6 bar
Trojcestný rozdelovací ventil VC ZMF 6000/U HONEYWELL na Cu rúru ø22
Elektromotorický pohon VC 4013 ZZOEE HONEYWELL pre trojcestný ventil VC ZMF
6000/U, ovládanie 230V
medene rurky z pivnice na pojd 2x 7m
nerezove vlnovce na pripajanie spolu asi 12m
regulator Duel DX 4233
impulzny prietokomer na solarnu kvapalinu
snimace teploty - 3 ks ( vystup solarov, teplota vody v bojleri a teplota
"studenej" solarnej kvapaliny na vystupe z cerpadlovej skupiny smerom ku
kolektorom

cena vratane instalacie
4 338.85 €

Bolo to robene cez dotacie, takze nutnost montaze certifikovanou firmou
Dotacia bola 1750 Eur, zvysok 2588.85 som platil ja

Dalo by sa zlacnit na lacnejsiej cerpadlovej skupine, solarnom regulatore,
vyhodit aj merac prietoku solarnej kvap., a asi by stacila mensia expanzka
a iba 2 kolektory.
chcel som solare vyuzivat trochu aj na kurenie, preto predimenzovana
plocha,  a chcel som lepsiu jednotku, ktora dokaze merat denne hodnoty (
tato aj 1/4 hodiny) a ma moznost pripojenia na PC, ktore som zatial
nezrealizoval,
lebo za x rokov nebolo casu ... ;-), tak 2x mesacne chodim odpisovat udaje
z pamate - pamata si aktualny den + 31 dni dozadu.

V cene nie je zahrnute, lebo uz som mal pripravene:
Bojler, 3-valentny, Drazice, tusim OKC 300 NTRR/BP, 300 litrov, elektriku
zapojenu nemam ( ma pripravenu 3-faz sasuvku pri bojleri, spiralu v bojleri
nemam, ale da sa dat 6/4 ) , spodny had je na solare, vrchny na plynovy
kotol.
Meranie teploty pre plyn. kotol pod vrchom, meranie teploty pre solare asi
v 1/2 vysky bojlera
doskovy vymennik tepla - ten stal 120 Eur a je na asi 30 kW ( zdanlivo
vela, ale pri nizsom rozdiele teplot sa prejavi jeho vacsia plocha)
- pouzivam ho na "predohrev" vody, ktora sa vracia z rebrikovych radiatorov
a podlahovky do kotla.
. Kotol je potom spokojny, ze ma vratnu vodu dostatocne teplu a nemusi
kurit, alebo kuri mensim vykonom.
Integraciu s plynovym ohrevom cez vymennik  a nastavenia regulatorov som si
robil sam.
v cene nie je ani externe cerpadlo na vykurovaciu vodu

Regulator na slolare je nastaveny tak, ze sa prednostne snazi zohriat vodu
v bojleri na 60 stupnov.

Rezim ZIMA:
Ked  dosiahne voda v bojleri 60 stupnov, tak sa prepne 3-cestny ventil a
pusti solarnu kvapalinu do doskoveho vymennika a zaroven zapne obehove
cerpadlo vody v kureni a cerpadla podlahovky = kurim dom
Rezim LETO:
Ked  dosiahne voda v bojleri 60 stupnov, tak sa prepne 3-cestny ventil a
pusti solarnu kvapalinu do doskoveho vymennika a zaroven zapne obehove
cerpadlo vody v kureni a kuri ( susi ) pivnicu.

Prepinanie rezimov je robene relatkami / SSR a par spinacov a signaliek s
LED-kami - vlastna logika

Pre predstavu popisem trochu aj dom.
Je to stary dom, pivnice nemaju ziadnu hydroizolaciu, v zime je v pivnici
okolo 17 stupnov, v lete okolo 26 - vykurene solarmi ;-)
Dom je klasicka "kocka" 10x10m zo zaciatku 70-tych rokov, plynosilikatove
kvadre ( take svetlo modre, s ktorymi sme pisali po ceste, ked sme boli
deti)
2 plne nadzemne poschodia
dorobena sedlova asymetricka strecha ( povodne bola plocha )
pivnica pod cca 3/4 domu, 3 miestnosti v pivnici, z toho 2 maju radiator.
dorobene zateplenie:
sokel 10 cm styrodur,
steny 15 cm polystyren
nad hornym poschodim ( podlaha pojdu ) 20 cm polystyren
medzi krokvami nic - pojd  nie je ako miestnost
okna - 2 sklo, plastove rok vyroby okolo 2005, vymenili majitelia pred nami.

kurenie: podlahovka, dlazba v celom dome
Kupelne: podlahovka + rebriky na susenie uterakov s moznostou elektriky  (
elektriku som za 6 rokov este nepouzil )
Kotol povodne kondenzacny Buderus GB022-24kW   (nemam velmi rad Buderus
servisakov, ale kotol bol v dome, ked sme ho kupili tak sme ho pri
rekonstrukcii nemenili ),
riadenie kotla Logamatc RC35.  Tyzden pred poslednymi vianocami vymeneny za
Buderus GB122-15kW  + regulacia Logamatic RC310, kedze stary kotol
zastrajkoval
a uz pred rokom som sa mu vyhrazal, ze ho vymenim, ak bude strajkovat.
Nejak som si na regulatory Buderusu zvykol - dovoluju mi nastavit rozdielne
casy a teploty pre kurenie a pre ohrev vody... tak aj pri vymene je to
znovu Buderus
a okrem toho  sa mi zmenil Buderus servisak ;-)
Dal som mensi kotol 24->15 kW, lebo ma minimalny regulovany vykon mensi.
GB022 s asi 6kW mal snahu uz cyklovat, dom ma mensiu stratu ako 6kW, novy
ma tusim 2.3 kW

Nastavenie:
Kurenie plynnovym kotlom na izbovych 22.5 stupna ( nocny pokles o 1 stupen
), riadenie equitermiokou podla vonkajsej teploty s oneskorenim
Neda sa nastavit mensi rozdiel medzi dennou a nocnou a neslo mi ani zrusit
nocnu teplotu ( vyuzival som zmenu nastavania este na jednu signalizaciu,
tak som sa jej nechcel vzdat )
Nastaveny pokles o 1 stupen je zbytocny. ale menej sa neda nastavit. Za
prvych 10 hodin poklesne teplota v iestnosti o menej ako 0.2 stupna
Pred casom som pisal, ze ak niekomu spadne pri podlahovom kureni teplota v
miestnosti o viac ako asi 1-2 stupne za 24 hod.pri vypnutom kureni, tak
nech riesi zateplenie okna, a nie regulaciu cohokolvek.
Zo vsetkych miestnosti mam zvedene kable ku rozdelovacom kurenia, aby sa
dali osadit elektricky ovladane termoventily, ale zatial som necitil
potrebu ich kupit a osadit...
V miestnostiach je stabilna teplota v rozmedzi asi 0.5 stupna bez
akejkolvek regulacie v miestnostiach, dosiahnuta drobnymi zmenami v
prietokoch v okruhov podlahovky (1.6-2l/min)
vykurovacia voda do podlahovych okruhov ma okolo 27-32 stupnov, vratka asi
o 5 stupnov menej, prietok kazdou vetvou okolo 2 litre / min
Velmi maly rozdiel medzi teplotou vykurovacej vody, teplotou podlahy a
teplotou vzduchu miestnosti je vyborna zaporna spatna vazba...

TUV na regulatore na kotli:
"Denna" nastavena teplota 40 stupnov ( cielene menej ako na solaroch +
snimac je na vrchu zasobnika v blizkosti vyvodu TUV zo zasobnika )
"Den" pre TUV mam od 15:30 do 21:00, zbytok je noc.
"nocna" teplota pre TUV je 5 stupnov -> teda uplny zakaz zohrievania
Sobota a nedela je pre TUV od tusim 8:00 do 21:00 den, teda 40 stupnov,
zbytok noc - teda neohrievaj.

Ciel tohto nastavenia:
Vecer sa osprchujeme v teplej vode, spotrebujeme cast zasobnika, ale
NECHCEM, aby mi plyn zohrieval vodu este vecer.
Rano teplu vodu velmi nepotrebujeme, na umytie zubov staci aj vlazna, cez
den sa ju pokusia zohriat solare a ked sa im to nepodari, tak v case
prichodu deti+manzelky dohreje vodu pripadne plyn.
Ak solare ohreju vodu aj nad 40 stupnov - tak sa kotol na plyn v ten den
nezapne ( nie je potreba ohrevu)
Mne plyn zohreje a udrziava iba hornu asi 1/3-1/4 zasobnika, takze asi
70-100 litrov - ako poistka, ked nestacia solare.

Vacsina instalacii, co som videl funguje tak, ze sa vecer osprchuju, plyn
dohreje TUV zasobnik, do rana teplota TUV klesne o 2 stupne, tie solare
dohreju za 1/2 hod,a  solare su zbytocene cely den... lebo odber vody cez
den v dome nie je. vsetci su prec...
Spotrebu TUV maju zasa az ked je tma ... Vytesuju sa, ze maju solare a ako
setria, ale naklady maju vacsie ako uspory a navratnost na urovni NIKDY.
Solare su v takom pripade uplne zbytocne.

Solare zohrievaju od spodu, takze solare dokazu nahriat asi 80% objemu
zasobnika.
Za zasobnikom na vystupe TUV je termostaticky zmiesavaci ventil, ktory do
rozvodu TUV pusti len asi 45 stupnovu vodu, nech sa nepopalime.

Spotreba TUV z bojlera je u nas okolo 23 l/den/osoba (vodomer na studenej
vode na vstupe bojlera, odcitavam 1. den v mesiaci)

300l zasobnik, zohriaty na 60 stupnov nam (4 ludia) vystaci na 3 dni,
pricom sprchovanie v posledny den je uz take... rychlejsie  a uspornejsie.
voda ma uz na koci len okolo 30 stupnov

_*Tabulky su Libre office suboroch po rokoch - vystavym ich na niekde na
web a poslem link.*_

Byva skoro standardom, ze cca v januari je cely mesiac zamracene, hlmy a
pod... solarne zisky uplne minimalne, nepouzitelne ...
Aj pri vonkajsej teplote -10 stupnov a slnecnom dni dokazu solare ohriat
vodu v zasobniku na 60 stupnov, ale dni su kratke...

Kedze som mal rozbity dom, a robil som rekonstrukciu asi vsetkeho, tak v
ramci rekonstrukcie som
- navrhol asymetricku srechu, smerom na juzbu stranu 53 stupnov, na severnu
25 stupnov ( priprava na solare )
- vytiahol som 2 rurky s izolaciou z pivnice na pojd na buduce pripojenie
solarov a vytiahol jeden kabel 5x 1.5 na buduce pouzitie ( teraz je na
pripojeny snima teploty kolektorov )
Ak budete nrobit rekonstrukcie na niceo burat, silno odporucam - dajte
medene rurky s izolacoiu na termiku a nejake chranicky na pripadny kabel
medzi pivnicu a strechu..., spravte to pri jednej spine !

Do termalnej energie by som isiel znova, aj ked navratnost mi vychdza
niekde okolo 7-16 rokov, podla toho, ci porovnavam ohrev TUV plynom, alebo
elektrikou
a ked ratam 100% vyuzite energie, co je rozpravkova fikcia. Najviac energie
je v lete, ked ju nepotrebujete a potom vychadza navratnost investicie
kludne 2-nasobna, teda 14-30 rokov...
Ekonomicky to vobec nie je presvedcive, ale rad skusam nieco nove.

Chcel som na porovnavanie-ratanie navratnosti komercne, opakovatelne
riesenie, nie robene doma na kolene vlastnymi silami.
Vacsina kutilov nerata svoj cas a riesenia su neopakovatelne, kedze uz
nikdy sa im nemusi podarit zohnat take diely (panely, material .. ) za take
ceny, ako sa im postastilo raz niekedy v minulosti...
Ak by fakturovali odpracovany cas (kolko ? 10Eur/hodina ? ), tak by to zas
take terno, v porovnani s komercnymi rieseniami nebolo.

Klady
+ trochu energeticka uspora
+ voci FV vyssia ucinnost
+ naucil som sa vnimat pocasie a prisposobovat sa mu
+ mensia zavislost na plyne
+ deti som naucil sprchovat sa a ist spat v rozumnejsom case, nie okolo
polnoci ( neskoro byva chladnejsia voda ;-) )
+ zmena spravania rodiny znamena malu usporu aj v spotrebe vody.
+ cerpadlo s PWM riadenim v solarnom okruhu znizuje otacky a tym aj prietok
kvapaliny podla rozdielu teplot, menej casto spina a plynulejsie vyuziva
zmeny svitu slnka. Cerpadlo menej cykluje a to a mi zda ako dobry zaklad
pre dlhsiu dobu bez poruchy.
+ od asi februara/unora zacina dokazatelne prikurovat a znizovat spotrebu
plynu. Od asi zaciatku aprila/dubna  vypinam kurenie plynom a ide iba solar
+ prikuruje do asi konca novembra/listopadu, niekedy okolo polovice
oktobra/rijen zapinam kurenie.
+ mam podlahovku, takze aj 27 stupnova voda uz kuri a je to dostatocne (
april- maj/duben- kveten, oktober-december/rijen-prosinec)
+ udrziavam teplotu kolektorov pod 90 stupnov, takze sa neprehrievaju,
radsej energiu "upracem" do pivnice
+ viem co je ako a preco nastavene
+ dokazem blokovat ohrev vody plynovym kotlom !!!
+ rurky medzi pivnicou a pojdom mam v interieri (su izolovane), ale aj
straty na potrubi mi robia tepelny vlastne zisk v miestnostiach, kade
prechadzaju. ( niektori maju rurky zvonku po exterieri a tak su to naozaj
straty)

Zapory
- vyraznejsie som zatial nenasiel
- ovplyvnenie pohodlia rodiny ( tepla voda nie je vzdy v akomkolvek
mnozstve, treba pouzivat s rozumom... - co som uviedol aj ku kladom )
- ak by som nesusil pivnice, tak by sa i kolektory prehrievali a
degradovali solarnu kvapalinu

Mne vychadza, ze na spotrebovanu TUV potrebujem okolo 7kWh energie / den
Podiel  medzi ziskanou energiou za najlepsi a najhorsi mesiac je v mojom
pripade kludne 7.2:1 (489kWh/mesiac  vs 67.78 kWh/mesiac )
pocas slnecnych dni v lete je zisk max 20-25 kWh za den, v zime max 5-7kWh
za den.
pocas hmly, alebo mrakov, dazda  je 0 kWh/den ... a kludne niekolko dni, aj
tyzdnov po sebe. Na kurenie, alebo ohrev TUV je to nedimenzovatelne - lebo
v lete by sme l mali aj o 2-3 rady viacej... a potom co s nou... a zvysena
cena riesenia a navratnost v nedohladne...

V mojom pripade solare pokyju v slnecnych dnoch dennu spotrebu na TUV aj v
zime, ale casto je zamracene, hmla, ... takze plynovy kotol to isti...
V lete je to aj viac ko 3-nasobok, ako potrebujem na TUV -> ak by som tuto
energiu neratal ako zisk ( lebo je trochu zbytocna a iba nou susim pivnice,
aby sa kolektory neprehrievali ),
tak navratnost voci plynovemu ohrevu TUV je niekde na 30-50 rokoch, co je
tak asi viac ako zivotnost riesenia... teda nenavratne.
Oproti ohrevu TUV elektrikou je niejkde okolo 15-30 rokov.
Ak by sa to pouzivalo napr na ohrev bazena vonku... ale t by boli dalise (
nie male naklady) na vybudovanie a prevadzku bazena.

Pre dalsiu realizaciu by nemuselo byt take meranie, dalo by sa o cosi
zlacnit, radovo mozno okolo 300-400 eur na materiale a okolo 1300 eur na
pracach, ak by som si to robil sam, ale bez dotacie.
( neviem si predstavit, ako by som tahal tie kolektory na strechu sam,
rodinu a kamaratov tu nemam... )
Merania som chcel a akceptoval vyssiu cenu, aby som sa naucil a mal moje
namerane udaje, lebo predajcovia a energeticki poradcovia ohybaju cisla ako
umelecki drotari droty...

Komercna termika je podla mna niekde na hrane ekonomickej navratnosti pocas
svojej zivotnosti.
Zjednodusene - hlinikova doska so zalisovanymi rurkami v krabici s
izolaciou a sklom - tam za nema velmi co pokazit
rurky dolu - to tiez je celkom spolahlive
- cerpadlo - nestoji az tak vela
- riadenie  (je to elektronika, ktora ma asi najvaciu pravdepodobnost
pokazenia, ale je vymenitelna relativne bezbolestne a tiez nieje az taka
draha v porovnani s celkom )
Odhadujem, ze rury, panely vydrzia tak 30-40 rokov ( skor moralne
zastaraju), cerpadlo sa bude menit tak kazdych 10 rokov a riadiaca
elektronika mozno tiez kazdych 10 rokov..

To, co vam obycajne predajcovia/poradcovia nezdoraznuju:
-  v zime je v nasich koncinach aj viac ako mesiac bez slnecnych dni...,
resp zo 40 dni je slnecnych tak menej ako 5 a mesiac nemate takmer ziadne
solarne zisky.
- v lete je energie dostatok, ale nepotrebujete ju, tak sa nevyuziva a
preto v pocitani navratnosti by tato energia nemala figurovat.
- ak vas niekto presviedca na ratanie z priemernymi rocnymi vykonmi, tak je
to dost zavadzajuce... ( idealne smerovanie panelov, rotacie, a aj ked
zachytite energiu, tak ju mozno nevyuzijete, takze nesetrite...  to, ze ta
energia dopadne na plochu na zemi este neznamena, ze na nej setrite, alebo
zarabate .)
- ratajte tak, ako by ste nieco vyrabali.

Mate naklady na vyrobu - tie su stale, vyrobite energiu (vyrobok). Ak ju
spotrebujete, alebo predate, je to OK a mozete ratat usetrenie, alebo zisk.
Ak ju vyrobite, ale nedokazete ju spotrebovat, alebo predat, alebo uchovat
na neskorsiu spotrebu ( sklad), tak ste ju vyrabali zbytocne a mali ste na
vvyrobu naklady, ale ziadnu usporu a ziadny zisk vysledok  => straty zo
zbytocnej vyroby
A pri sklade treba ratat naklady na skladovanie ( napr. baterky, ich
vymena, zabraty priestor, ... vetranie, chladenie, ... ) aby skladovanie
nebolo drahsie, ako rovno zahodenie, nevyrobenie energie ( vyrobku), alebo
nakup v case potreby od ineho predajcu...

Fotovoltanika mi nevychadza ani matematicky, ani eknomicky, ani
fanusikovsky... ja by som do ziadnej FV nesiel. Ratame to s kolegami asi 2x
rocne, cisto preventivne...ked niekto z inej kancelarie pride s
bombastickou ponukou ...
FV ma zmysel ako ostrovny system, kde nie je ina moznost ( chaty, samoty, -
vedenie 5 km daleko,  lode, .. )
FV sa mi zda ako  nezmysel z viacerych hladisk
- problem s poistkou domu
- problem pri poziari ( v okrese mame hviezdnych hasicov, hlavne pri
posudzovani projektov, a kolaudaciach.... ale to by bolo na dalsi pribeh o
kolaudacii a mozno aj na trestne oznamenie na statneho zamestnenca... )
- degradacia panelov v case
- zivotnost panelov
- cena
- baterky a ich zivotnost, alebo zapajanie do rozvodnej siete..., lebo
nevyuzivanie zachytenej energie nasobne predlzuje dobu navratnosti
- nizsia ucinnost, voci termike
- navratnost tak 2x dlhsia ako zivotnost panelov...
- zavislost ucinnosti na teplote panelov ( chlad je lepsi, ale ked svieti
slnko, tak je teplo a panel je tiez teply ...  )

Pre FV by som pri znizeni ceny na 1/2, a zaroven zvyseni ucinnosti a
zivotnosti na 2-nasobok mozno zacal uvazovat a znovu ratat, ci by to aspon
teoreticky zacalo vychadzat.
FV elektrarne by nikdy nevznikli, keby neboli stedre dotacie na realizaciu
a zakonom dane privysoke ceny vykupu energie od majitelov FV elektrarni...
Bez dotacii je to ekonomicka sebevrazda.

Jedine riesenie ,kde by som s FV mozno do buducna ratal je napajanie
klimatizacii v lete... Je vela slnecnej energie, je teplo, vela energie
ziskavam, treba chladit - hned ju spotrebujem... ... ale neratal som, ci by
to aspon priblizne vyslo...
Ziadne baterky, ked vela vyrabam, hned vela (vsetku) spotrebuvam...
( nemam klimatizaciu, tak je to zatial irelevantne)

FV na ohrev TUV mi pride ako vyber riesenia s kombinaciou najhorsich
vlastnosti oboch rieseni.

Dodo

ut 19. 5. 2020 o 20:07 Petr Labaj <labaj na volny.cz> napísal(a):