[OT] Cyklo - vrzajici brzdy

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Úterý Květen 5 23:02:36 CEST 2020

On Tue, May 05, 2020 at 10:09:40PM +0200, David Obdrzalek wrote:
> Těžko říct. Myslím, že brzdí pořád stejně už těch 30 a víc let. Člověk
> si tak nějak za ty roky zvykne a přizpůsobí se zejména stavu a povaze
> silnice :-D

No právě, zvykne. :-D
Když jsem si, v asi 95, za první vydělané peníze nechal udělat silniční
kolo, tak to bylo Fořt rám + Shimano 105L. No a prodavač říká "Bacha na
ty brzdy. Jsou jedovaté." To byly taky špalíky, ale prostě trochu jinej
level než Favorit.
Vyjedu na první vyjížďku no a když jsem si chtěl přibrzdit, tak jsem na
tu poučku samozřejmě zapomněl, hrábnul jsem na brzdu. Brzda Shimano (ta
přední i ta zadní, ale ta zadní nebyla podstatná) udělala chňap, přední
kolo udělalo stop… No a fungl nové kolo mělo ohnutej zadní ráfek :-D

U toho Favorita to prostě byla tragédie. Mám ho na pojížďky doteď,
protože kam ho postavím, tam zůstane. Nějak ho udržuji v chodu.
Vyměnil jsem mu ráfek origo hliník za nějaký ocelový pochromovaný ráfek
z jiného silničního stroje od popelnice. Nebavilo mě totiž pořád měnit
dráty 1,8mm. (Jako sundavání pastorku s volnoběžkou, to je taky
chuťovka…) No ten ocelový ráfek má takovou zdrsněnou tu brzdicí plochu
a rázem je to z toho brzdící kolo. Horák to stále není, ale už to nějak
brzdí. Prostě ta kombinace hliník ráfku + ty špalíky (asi ne všechny
modely Favorita, moje jo) byla nebrzdící.

Ad brzdy kotoučové. Zpočátku jsem k nim měl nedůvěru, jestli to nebude
likvidovat výplety. Protože přeci jenom ten brzdící moment je přenášen
skrutem přes výplet. Špalíkové brzdy jsou na tom IMO lépe. Ale nějak se
tragické praskání zatím nedostavilo. Občas nějaký drát praskne, ale asi
to není brzdama. To je jedna z výhod kotoučovek. Jak drát praskne nebo
dostane ráfek nějakou mordu a kolo začne házet, tak dokud nehází mimo
mezeru v rámu kola, tak se dá jet dál. V-brake se musí vyháknout lanko
na dojezd, když to dost hází. Tedy né, že by se mi to tak často stávalo.
Každopádně už tak moc malé házení neřeším.
--
Zito