Mereni otevreni klapky skleniku

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Květen 5 14:52:14 CEST 2020

Mám zkušenost, že u systémů se značným zpožděním požadované veličiny
vzhledem k provedené korekci je velmi důležitá D složka regulátoru.
Jakmile se vzestup/pokles veličiny začne zrychlovat, je nutné vytvářet
změnu, působící v opačném směru. Při správném návrhu může být často P
složka velmi malá. U složek I a D je ovšem důležitý nejen jejich vliv na
korekci odchylky, ale především rychlost odezvy. Regulovaný prvek tak
obvykle musí poněkud překmitnout a za správný čas se vrátit zpět, aby
regulovaná hodnota co nejrychleji dosáhla požadované hodnoty bez překmitů.

Toto velmi dobře znají třeba jeřábníci, pokud chtějí břemeno dopravit na
požadované místo bez rozkývání.

Martin Záruba