TL431 + optoclen ve zpetne vazbe spinaneho zdroje

Koukám, jak dlouho se tady už tohle téma rozebírá. Ano, TL431 pracuje
lineárně. Jenže má mizerné frekvenční vlastnosti a při tom dost velké
zesílení. K tomu ještě optočlen, který tam zavádí svoje zpoždění. Takže
výrobci toho zdroje se tak nějak povedlo udržet stabilitu regulace,
načež přijdete a snížíte napětí skoro na polovinu, čímž zvednete
zesílení regulační smyčky. Pak řešíte, že při 12V to už kmitá a při 13
ještě ne - no je to dost na hraně. Pokud to je zdroj jen pro žárovku,
vrazil bych nějaký malý odpor do "emitoru" toho TL431. Tím klesne
zesílení a mělo by to být stabilní i při menším napětí. Může se při tom
zhoršit třeba zvlnění, nebo napětí bude trošičku víc courat se síťovým.
Ale o to tady nejspíš nejde.

Pokud chcete stabilitu regulace otestovat, pusťte si do vstupu toho
TL431 obdélníky s nízkou úrovní a s nízkým kmitočtem. A dívejte se
osciloskopem, co na to bude říkat výstupní napětí. Nesmí tam být
zákmity. Pokud vás baví něco dobastlovat, můžete si potom hrát s
kompenzacema frekvenční charakteristiky. Někdy je to na dlouho.

Anděl