[OT] Isopropyl jako dezinfekce

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Březen 19 13:49:14 CET 2020

Příspěvek obsahuje 3 odstavce. Jeden obecný, jeden virový a jeden bakteriální:-)

Je to už víc let, co jsem měl nájemníky s malými dětmi a věčně nosili ze školky střevní chřipky. Tehdy jsem to někde našel.

PH

Od: Zuffa Jan

Pavle to mas odkial (zdroj)?

Lebo toto plati pre bakterie, virusy sa spravaju trochu inac...
Bakterie neprenikaju do bunky. Ale nieco bude pravda na tom,
ze ked sa ich naraz prijme viac, nastup choroby moze byt rychlejsi a priebeh
tazsi

j.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Hudecek

Ano, jedná se o kritické množství. A to se liší podle vlastností patogenu i jeho příjemce. Pak je taky druhá věc, že když někdo patogenu přijme hodně, může mít nemoc horší průběh.

Prostě když vdechnete 1 virus, pravděpodobně ani neskončí na kompatibilním povrchu a po čase přestane fungovat. Nejpravděpodobněji virus zničí nějaké složky hlenu, než se poprvé dotkne nějakých buněk. Když jich vdechnete víc, nějakým to vyjde, ale zas jich dost zabije nějaký typ univerzální buněčné imunity. Když nějaké úspěšně nakazí pár buněk, ještě pořád to nemusí vyjít, buňce se může podařit sebevražda dřív než nové viry navyrábí, nebo ji náhodou potká vhodná bílá krvinka, něco se jí nelíbí, tak buňku sežere a rozpustí. Případně označí, aby jí sežrala jiná. S rostoucím počtem virů roste šance, že se některý uchytí.

Kdysi jsem čet o různých bakteriálních střevních chorobách, u některých bylo potřeba k nákaze 50 % osob pozřít nějaký hrozný tisíce bakterií, většinu prostě zabila žaludeční kyselina. Ale jsou i odolné, kde stačí pár jednotlivých ks.

PH

Od: Jaroslav Buchta
Jeste technicka otazka k virum, nemuzu to najit - uvadi se casto, ze k
prenosu je potreba nejaky delsi kontakt s nemocnym, treba 15 minut,
nezda se mi to, ale nevim, jak to funguje. Je to statisticka zalezitost
nebo je potreba nejake nadkriticke mnozstvi viru?
Zase pak by ale nedaval smysl prenos z ruznych malo kontaminovanych
predmetu...