Re: Přesnost měření (Fyzika pro 6 třídu)

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Březen 18 11:32:27 CET 2020

Bral bych to stejně jako ty, tedy nepřesnost 1 cm. Cokoli co "jasně vidíme"
mi nějak nehraje dohromady s přesností měření - jasně vidím jen to, že to
není na celém centimetru.

Pavel Kutina

P.S.: Aktuálně zjišťuju, jak je vlastně škola zbytečná - holká dělá úkoly z
domova, dostává toho slušnou nálož a snad až na jazyky postupuje zhruba
podle plánu - přitom se nenudí, a protože se k tomu musí dohrabat sama (na
konzultace ke mně chodí jen když už to fakt z učebnice nebo googlu
nepobere), pamatuje si to. A to, co ji musím naučit já, si pamatuje ještě
víc, protože s tím jdu o trochu víc do hloubky (a tiše doufám, že ji to učím
správně :) Takže ona (i já) by uvítala metodu dálkového studia na ZŠ jako
standard nafurt...

----- Original Message -----
From: Pavel Poucha
To: HW-news
Sent: Wednesday, March 18, 2020 11:19 AM
Subject: Přesnost měření (Fyzika pro 6 třídu)

Zdravím,

učil jsem se se synem fyziku pro 6 třídu, měření délek a objemů. Zarazilo mě
stanovení nepřesnosti měření.

Příklad: Máme pravítko, na kterém jsou vyznačeny jen centimetrové dílky, bez
milimetrů. Měříme kostičku stavebnice, na pravítku vidíme, že délka je 3cm a
kousek. Zapíšeme tedy, že délka je 3cm.
Nepřesnost měření podle knihy je 0,5cm, protože kostička byla jen kousek
přes 3 cm a jasně vidíme, že není až do půlky dílku....

Což mě přijde jako divné tvrzení, podle mne je nepřesnost měření takovým
pravítkem 1cm. Totéž se v knize aplikuje na měření běžným pravítkem s
vyznačenými milimetry s tím, že si na určení délky vezmeme lupu :-)

(Fyzika pro 6. ročník základní školy, Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc.,
PaeDr. Jiří Bohuněk, str. 68)

Co si o tom myslíte? Děkuji.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha