Mereni UV svetla

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Březen 10 12:23:50 CET 2020

Dnes se používají polovodičové fotodiody a zkratují se transimpedančním zesilovačem, který má ty GOhhmy ve zpětné vazbě.

Pokud by to měla bejt levná hračka, tak jedna z možností je modrá a UV LED. Každá dioda má hraniční vlnovou délku, od které umí všechny kratší. U LED je ta hranice shodná s barvou vyzařovaného světla*. Takže modrá umí přijímat modré, fialové a UV. Ovšem UV nemusí propouštět pouzdro, takže je možná potřeba dát paralelně ještě UV LEDku.

*Zajímavá otázka je, zda Si fotodioda použitá jako LED bude svítit na 1 µm.

Je super že dnes na demonstrování energie fotonu stačí pár LEDek a nejlevnější multimetr:-)

PH

Od: Vláďa Anděl
Někdy před 40 lety se to dělalo s vakuovou fotonkou. Používala se i ve
spektrálních analyzátorech, které chodily přes viditelné spektrum a až
do UV. Ale chtělo by to filtr, který by propustil jen požadované pásmo
od modré do UV. Odpor, na kterém se to vyhodnocovalo, byl řádově GOhmy,
takový ten zatavený ve skle.
Jak se to dělá dneska, netuším. Ideální by byla fotodioda z takového
polovodiče, který na tom UV bude mít maximum citlivosti (Si má zrovna na
infra), nebo křemík + luminofor, nebo nějaké fotoodpory jsou citlivé na
UV. Asi jen hledat :-(
Anděl