Linux (Ubuntu, desktop) cache disku?

Sobota Červen 27 10:15:12 CEST 2020

To by samozrejme resenim bylo, ale to zas bude male, je potreba az 50GB
celkem a to je v pametech DDR4 s novou deskou a procesorem docela ranec
a do NTB uz vubec...
Mozna to system nejak optimalizuje sam a hlavne adresarove struktury
neprepisuje 10x pri kazdem malem souboru, ale jisty si tim vubec nejsem
a kdyz si predstavim, ze by se kazdy novy soubor pri prekladu komplet
zapsal na disk tak to SSD bude na konci zivotnosti raz-dva. Kdyz dam
standardni disk 7200rpm, tak preklad bezi nekolikrat pomaleji, tak bych
tipoval, ze to vzdycky zapisuje komplet i s adresarovymi zaznamy.
Mozna se bojim zbytecne, jak to zjistit? Hledal jsem nejake utility na
zjisteni stavu SSD ale nic nejak nechce zobrazit procento opotrebeni,
tip na neco osvedceneho? (pod WIN hlavne, Linux bezi zatim ve virtualu)