Závada kávovaru

Jiří Majzlík Nemeček jirry na centrum.cz
Středa Červen 24 22:26:43 CEST 2020

Dobrý večer,

dostal se mi do ruky nefunkční kávovar Saeco Royal Coffeebar. Byl v dost
zanedbaném stavu, všechny mechanické věci jsem zprovoznil, ale pořád
nefunguje. Po zapnutí píše "Ventilate", jako odvzdušnit, což spočívá v
otevření ventilu na horkou vodu, mělo by se samo spustit čerpadlo a
systém zavodnit. Nestane se ale nic.

Zdroj (klasické trafíčko, Graetz, lin. stab.) je v pořádku, displej
jede, reaguje na tlačítka. Dostanu se do servisního menu, kde se dají
spouštět jednotlivé ventily, čerpadlo, topná tělesa a taky je v něm
vidět stav kontrolních mikrospínačů (otevření dvířek, málo vody apod.

Dobře funguje ventil kapučinátoru, předehřev hrnků a magnet, co dávkuje
namletou kávu.

Zbytek věcí se ale spustit nedá - třeba čerpadlo, ventil co pouští páru,
mlýnek na zrna. Všechny "akční členy" jsou spínané triaky, přičemž
síťové napětí je spojené s +5V a G triaků se spíná ke GND.

Všechno řídí kontrolér tmp87pm40, což je PROM verze TMP87C840. Podle
všeho jsou funkční věci ovládané přímo kontrolérem - G triaků jsou přes
220 R připojeny rovnou na port P3 kontroléru. Při aktivaci daného prvku
spadne příslušný pin z +5 na 0 V. Krása.

Ty nefunkční věci mají G triaku spínané přes ULN2003, a jeho vstupy jdou
na port P7 kontroléru. Z procesoru na příslušných pinech ale neleze nic
- jsou trvale na GND (ten ULN signál invertuje). Ani vnějším pullupem to
napětí nevyleze, při resetu se pin od GND na chvíli odlepí (asi se
přepne na input). ULN jsem z desky vyndal, měřím přímo na kontroleru.

Tak mi přijde, že port P7 je prostě v čudu, resp. kontrolér je v čudu a
je to na výměnu celé desky. Zajímavé ale je, že uprostřed zkoumání se
kávovar asi na 10 minut vzpamatoval a fungoval bez problému, pak ale
zase zdechnul.

Nenapadne vás, co by se ještě dalo změřit, vyzkoušet? Než to vzdám...

Díky, JMN