[OT:] Jak jsem si zrusil PC

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Červen 18 21:30:29 CEST 2020

Musim se pochlubit, zazitek je prilis cerstvy a musi to ven...

Hraju si tu s jednim malym kompresorem (takovy prerostly vzduchovaci
motorek, dva elektromagnety a pretahuji se o jadro, ktere ma na kazdem konci
membranu s ventilama), napajeni 24V, pres FETy spinana dve vinuti tech
elektromabgnetu, jedno Arduino Nano, ktere s tim vrci. Potud v pohode. Pri
programovani mam pripojeny vnejsi zdroj i USB Arduina.

Hraju si s FW toho Arduina, snazim se naladit casovani, aby to melo co
nejvyssi vykon, no a nejak jsem se uhmatnul a spustil si obe civky soucasne.
Mam to na stole, zdroj pripojeny, lehce to vrci, ale nefouka - chvili mi
trvalo, nez mi to doslo. A abych zbytecne nezatezoval civky tech
elektromagnetu, vyskubnul jsem kabel od zdroje, opravil kod a pustil
kompilaci - a ono se to nenahralo, ze out of sync a podobne hlasky, kdyz se
nedomlouva s procesorem. Tak jsem si rikal, ze vlastne v tu chvili zbytek
elektroniky kompresoru (ono je tam jeste par veci navic) krmim z toho USB a
ze to asi neni uplne dobre, protoze to USB to uz neutahne. Tak jsem pripojil
napajeni, z repraku z USB zvukovky se ozvalo takove zvysujici se
zahvidnuti - a pocitac vytuhnul.

Vynadal jsem si, podrzel vypinac, masina se vypla, stisknu vypinac - a asi
tak na paty pokus se PC podarilo zapnout. Pocitac najel, ale nejelo ani
jedno USB2, ani USB3 (celkem snad 14 portu, mam nejake doosazene do headeru
na MB), takze zadna klavesnice, zadna mys, tak jsem PC zase vypnul a
vytahnul sitovy kabel, ze to necham chvili odpocinout.

No a uz jsem ho nezapnul... Nereaguje na stisk vypinace, na desce nesviti
zadna LED (byva tam jako indikace standby napajeni, ale nevim, jestli ji
tenhle HP ma), uplne mrtvo, vyzkouseno i s jinym napajecim kabelem na jine
zasuvce. No a aby toho nebylo malo, masina je HP 6300 Pro SFF, takze to ma
jednak mrnavy 240W zdroj, druhak je tam vsechno jinak - jiny pinout zdroje,
nema 5V standby, ale 12V a tak podobne (HP pc9055).

No dobre, odesel jsem si (mozna jen) zdroj (a nebo taky desku, vsechno na
USB a tak, to se jeste uvidi) - ale co se tam vlastne stalo? Zdroj zevnitr
nevypada ohorele, nic na desce take ne (tedy - pokus o pomerne dukladnou
optickou inspekci, ale ty desky jsou tak slozite, ze se da neco prehlednout,
kazdopadne nic vyrazneho). Pojistka ve zdroji je cela, nic otevreneho nebo
odfouknuteho - a dal se do toho trochu bojim sahnout, nemam ani carku
dokumentace a ten zdroj je fakt nejaky jiny.

Kazdopadne zkusim projit kondenzatory, nic lepsiho asi ted nevymyslim - ale
fakt by mne zajimalo, jakym principem tam co odeslo, mel jsem za to, ze USB
ma docela slusne ochrany, a ne ze sestreli cely pocitac do mrtva, tohle
navic bylo pripojovane na port do celniho panelu, tam bych fakt cekal
nejakou odolnost...

Necekam, ze nekdo budete mit nejakou dokumentaci (ale kdyby byla, potesilo
by to, Maintenance guide to samozrejme neresi), spis jsem se chtel pochubit,
vykecat a odfouknout paru...

Pavel Kutina