OT: Bluetooth v letadle

balu balu na k-net.fr
Středa Červen 17 09:32:10 CEST 2020

Dovolim si oponovat, o pocuvanie komunikacie, alebo zistovanie polohy
vobec nejde. Komunikacia s ATC je bezna, nekodovana, amplitudovo
modulovana prevadzka. Ci to niekto pocuva, alebo nie, je kazdemu
ukradnute. Niektore spolocnosti to dokonca pustaju do infotainment
systemu a moze to pocuvat kazdy na palube. O polohe plati viacmenej to
iste.

Problematicke su ale ine aspekty. Prvy je bezpecnost v lietadle. Ludia,
ktori maju v rukach vsetky mozne elektronicke gadgety maju tendenciu ich
pouzivat a ignorovat vsetko naokolo. Pocas vzletu a pristatia, ale aj
pri turbulentnom pocasi sa moze stat hocico, a objekty potom lietaju po
celom lietadle. Nie je uplne prijemne dostat notebookom do hlavy od
debilka cez dve sedacky pri prudkom brzdeni, alebo nahlej turbulencii.
Vacsine ludi to nedochadza, nezatvaraju po sebe priehradky na batozinu,
odputaju sa, a dokonca aj postavia do ulicky v tej sekunde ako lietadlo
dosadne a este stale sa hybe. Pohybuje sa stale 200km/h...
A stale sa najde par kretenov, ktori su schopni telefonovat na plnu
hubu, otravujuc vsetkych okolo, uz aj pocas rolovania.

Druhy problem je technicky, a to je potencialna interferencia s
komunikacnymi/navadzacimi signalmi. Teda neviem na 100% povedat, ci je
to naozaj technicky problem, alebo nieco, co posadka hovori, aby aj ten
najvacsi bezmozog vsetko vypol, a venoval sa tomu co sa deje.

Pri ILS pristavani ide lietadlo az po poslednu milu podla radia, v
pasmach 100 a 300MHz. Neviem posudit do akej miery je to citlive na
interferenciu od zabavnych zariadeni, ale nejaky potencial tam urcite
je. Zazil som uz niekolko krat, ze pilot ziadal, aby si vsetci
skontrolovali a uistili sa, ze maju vypnute vsetky telefony, lebo
interferencia s navigacnymi pomockami. V lietadle nebol nikto, koho by
bolo treba vylozene spacifikovat, takze verim, ze to mohlo byt naozaj :-)

Druha vec je, hlavne v zlom pocasi, kedy ma byt kazdy priputany a vsetko
odlozene, objekty lietaju naokolo, sa obcas najde obojstranne
lobotomovany jedinec, ktory musi mat napriek situacii a niekolkym
upozorneniam posadky vytiahnuty laptop, alebo pozerat film na tablete.
Vtedy som videl, ze piloti v ramci riesenia situacie vyhlasili, ze koli
zlemu pocasiu sa musi letiet kompletne podla pristrojov a tieto
zariadenia ich rusia, ze sa musi povypinat uplne vsetko (uz chybalo len
dopovedat ze vsetci aj tak zomrieme). Po naozaj vrazednych pohladoch
okolosediacich to lobotomovany finalne zabalil.

b.