OT: Bluetooth v letadle

Středa Červen 17 08:26:18 CEST 2020

Kdysi jsem letěl a měl jsem s sebou GPSku, Garmina, tehdy jsem ještě
neměl smartfoun (tehdy ani nebyly tak rozšířené). Sledoval jsem kudy
letíme. Možná to bylo proti pravidlům, ale bral jsem to, že pasivní
přijímač nemůže uškodit. Ta navigace neměla v sobě ani bluetooth.

K mobilu - všichni jste slyšeli to typické cvrdlikání, když se mobil
zapne v blízkosti nějakého nf zesilovače, třeba u rádia. Citlivé
obvody zachytí rušení ze vzduchu a je to pak slyšet v reproduktoru. O
volání vůbec nemluvím, tam mobil vysílá pořád (v nějakých datových
paketech). Takže chápu, že se mobily v letadle vypínají, aby tohleto
nedělaly. On mobil, co má vysílat, aby to zachytila BTS kilometr (i
víc) daleko, musí zářit docela dost. Naproti tomu bluetooth nebo wifi,
které je navrženo na dosah pár metrů (dobře, wifi jede i na dálku, ale
na s tou anténkou, co je v mobilu), to zas tak moc zářit nebude. Dá se
to lehce vyzkoušet, přiblížením mobilu k tomu nf zesilovači.

Proto je (nebo bylo) prý zakázáno volat mobilem na benzínkách, rušilo
jim to data, co posílaly stojany do pokladny. I když jiskra, která by
teoreticky mohla vzniknout na kontaktech baterie, by asi mohla zapálit
benzínové výpary, ale to se snad na benzínce nikdy nestalo. Auto
samotné má taky baterii a jiskra od statické elektřiny je častější
(šoupete zádama v šusťákové bundě o sedačku a pak dostanete ránu od
dveří).

P.K.

st 17. 6. 2020 v 7:47 odesílatel Vláďa Anděl