[MECH:] Frezovani PCB - presne pozicovani?

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pondělí Červenec 27 09:04:25 CEST 2020

Zdravim,

tak jsem si pres vikend zase hral s frezou a PCB. Dosel jsem k postupu,
ktery neni uplne user-friendly, ale je pouzitelny:

1)    Z Eaglu si vyexportuju frezovani desky do DXF, kolem desky mam
technologicke okraje +10/+5 mm, v sirsich pridavcich jsou diry 3 mm pro
presne upnuti. Vyexportuju data pres pcb-gcode, ziskam vrstvy pro frezovani
spoju a pro vrtani.

2)    Vyfrezuju desku s pridavkem, udelam ty technologicke diry.

3)    Nainstaluju drzak desek, upnu do drzaku, kde jsou zalisovane koliky.
Najedu NEJAK napresno na referencni bod sestavy, aktualne pouzivam stred
leveho koliku, ale neni to idealni, viz dale.

4)    Vyfrezuju motiv strany soucastek (freza V, 0.1 mm, 10 stupnu).

5)    Desku otocim, diky upnuti na koliky sedi na stejnem miste, jako kdyz
jsem frezoval predchozi stranu. Vyfrezuju stranu spoju, vyvrtam ze strany
spoju.

6)    Natahnu znovu vygenerovane DXF a desku vyfrezuju z desky s pridavkem
"nacisto". Vyndam, jemnym smirkem strhnu otreby, desku umeju, jsem
spokojenej. Aktualne to vypada, ze se da verit spojum 0.5 mm, mezery 0.3 mm.
Vrtani 0.4 mm pro via (prumer via 1.6 mm, dalo by se i mene), pro THT vrtani
podle potreby.

Hacek je ale v kroku 3 - aby mi to cele sedlo, musim ten drzak, resp jeho
referencni bod, najet hodne presne, diky otoceni desky se nepresnost v ose X
zdvojnasobi, aktualne mi to ujelo o nejakych 0.2 mm, takze diry, ktere jsou
naznacene na strane soucastek nesedi se skutecnymi diami, vrtanymi ze strany
spoju zhruba o prumer vrtaku - proste standardni cinska produkce :) Zit se s
tim da, ale vypada to blbe a u nekterych via by to mohlo vadit.

Jak najet napresno? Ja to delal "okometricky", frezovacim hrotem proti
stredu toho zalisovaneho koliku, v Y jsem najel dostatecne presne, ale v X
mi to nejak uteklo. Co s tim? Nemam problem si na drzaku desky udelat nejaky
tercik nebo nejaky protikus, do ktereho se budu trefovat nejakym hrotem,
upnutym misto nastroje. Dalsi varianta by mohla byt kamera, namontovana na
freze, s presne odmerenym offsetem, resp. uchycena na nejak nastavitelnem
drzaku, ale tomu bych se zatim snad chtel vyhnout - nedovedu si predstavit,
jak se v tom prachu budu starat jeste o optiku.

Napada nekoho, jak najet proti tomu drzaku dostatecne napresno, tedy s
odchylkou dejme tomu pod 0.1 mm? Navic ten upinaci kolik je a kvuli pouzite
technice musi byt nizsi nez je tloustka desky, nesmi vykukovat, jinak o nej
pri mapovani povrchu urazim frezu, takze nejaka ohmatavaci sonda asi
nepripada v uvahu, tedy pokud nepocitam to, ze ji nemam a takhle malou jsem
nikde nevidel.

Napadne nekoho neco?

Diky.

Pavel Kutina