OT: co s neplaticem?

Pátek Červenec 24 23:33:05 CEST 2020

Dobrý večer,

prosím o dobrou radu. Spolupracuji s firmou, která mě sice nejvíc živí,
ale platí čím dál později. Někdy za půl roku, někdy i za víc jak rok. Je
fakt, že nakonec všechno zaplatí a že když vidím ty prakticky nulové
úroky v bankách, tak vlastně o nic nejde. Ale i tak bych si s nima v
tomhle rád udělal pořádek. Jejich argument, že těm bohatším platí
později, už neberu. V praxi to vypadá tak, že v objednávce požadují
splatnost 2 nebo 3 měsíce, já jim napíšu měsíc, oni mi to zaplatí třeba
za půl roku a já to dál neřeším. Vím, že jednou mi to od nich přijde.
Jenže už mě nebaví dávat jim takhle prakticky trvalou bezúročnou půjčku.

U některých firem jsem v podmínkách četl, že dokud dodané zboží zcela
neuhradím, je jejich majetkem. Tedy je legální, abych případné uplatnění
záruky podmínil zaplacením faktury? Pokud by nezaplacené zboží mělo být
mým majetkem a vyskytla se na něm v záruce závada, přece by mělo být
každému jedno, jestli si ho opravím, nebo ne. No a koncoví zákazníci
jsou obvykle velké polostátní firmy, u kterých se zakázka získává přes
výběrové řízení. Těm by se to asi moc nelíbilo...  Při tom ale o ty
zakázky nechci přijít. Ta firma, s kterou takhle spolupracuju, se
nejprve zúčastní výběrového řízení. Když ho vyhraje, udělá pro montáž
toho zařízení projekt, provedou instalaci, udělají a vyhodnotí potřebná
měření před a po instalaci a pokud zákazník požaduje, aby se mu o to
někdo staral, zajišťují i předepsané pravidelné kontroly provozu
zařízení (je to umístěné obvykle kdesi v terénu). Já se starám jen o
výrobu a vývoj, takhle mi to vyhovuje.

Co s tím mohu, nebo bych měl dělat, pokud možno tak, abych nikoho moc
nenaštval?

Anděl