EAGLE - negativni text do rozlite plochy

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Červenec 21 21:53:41 CEST 2020

Je to prosté.
Mikrokrokování znamená, že se celý krok rozdělí na několik částí. Aby se
dal motor
zastavit v nějaké té mezipoloze, tak se prostě do sousedních cívek pustí
takový
poměr proudů, aby se ty jednotlivé cívky o daný pól (v praxi o pólový
výstupek)
přetahovaly a ten pól zůstal v dané poloze mezi nimi.

Čím vyšší zvolím úroveň mikrokrokování, tím jemnější jsou rozdíly mezi
jednotlivými
mezipolohami. Takže tím menší sílu budu potřebovat, abych ten pól z dané
polohy
vyhodil. A odtud vzniká ten mýtus, že moment se snižuje, protože ho z dané
polohy vyšťouchnu mnohem menší silou, než třeba ve čtvrtkroku.

Ale takto se s tím spokojí jen pojídač koláčů a nikoli pravý motorář.
Ten se totiž zamyslí a uvědomí si, že sice to skutečně vyšťouchnu třeba
z té polohy
0.251787 kroku. Jenže abych se dostal na tu polohu 0.251787, tak mezitím
jaksi z principu musím projít i přes polohu 0.25 kroku. Takže motor opravdu
nebude nijak extra držet v poloze 0.251787, ale prostě "spadne" do
polohy 0.25.
Takže síla v těch polohách celá krok, 1/2-krok, 1/4-ktok zůstane stejná,
jen tam
ještě přibude několik dalších (už méně stabilních) poloh.

Takže v praxi se se slušným motorem a driverem celkem dá spolehnou na
1/-krok.
S hodně dobrým ještě někdy na 1/8-krok. Vyšší mikrokrokování už je dobré
jen k tomu, že je chod motoru hladší a plynulejší.

Takže když si počítáte teoretickou rozlišovačku vašeho stroje, tak s tím
1/4-krokem
se ještě tak nějak dá počítat (teď odhlížím od mechanických vůlí, které
na malých
hračkách bývají klidně i o řád větší než ta teoretická rozlišovačka).
Tedy že máte
na otáčku jakž-takž přesných 800 poloh, i když teoreticky tam bude třeba
3200 mikrokroků na otáčku.

Mimochodem mezi motory ale i mezi drivery je v přesnosti těch poloh opravdu
dost velký rozdíl. Například drivery DRV... jsou pověstné svou
nepřesností (ale
dá se trochu poladit vhodným nastavením).

PL