Re: simulovaná gravitace

kral.j na centrum.cz kral.j na centrum.cz
Pátek Červenec 17 10:23:06 CEST 2020

V nedávné době jsem v TV viděl dva s tím související pořady.
V prvním byla reportáž natáčená na ISS. Astronaut tam vysvětloval potíže s manévry celé stanice (např. při ohrožení smetím). Dotyčný se vznášel v prostoru (beztížný stav) a v okamžiku, kdy se spustily motory se hodně pomalu "postavil na zem" a zůstal. Bylo to docela působivé to sledovat. Dovedu si tedy představit cestu na Mars, kdy do poloviny se bude akcelerovat a druhou půlku brzdit. Tu potřebnou energii bych však už platit nechtěl.
Druhé pak bylo v UčíTelce. Dívka skákala na trampolíně a ta sestupná fáze skoku tedy byla simulací stavu beztíže. Pak dostala do ruky kladivo. Na vrcholu skoku kladivo pustila z ruky a těsně před dopadem ho zas uchopila. Co, jak a proč mi bylo jasné, ale takto pojatý pokus mě překvapil.
Král