antena pro VLF - bylo: SAQ Grimeton na 17,2kHz 5. července

Pondělí Červenec 13 11:23:32 CEST 2020

Tak ta velká feritka by mě zajímala. Mám feritku dlouhou 270 mm, průměr
42 mm slepenou z hrníčkových jader Pramet H12 (v příloze). Zkoušel jsem
s tím přijímat DCF (77,5 KHz) a nic moc. Ta cívka měla velké tlumení.
Ale třeba je to na ferit H12 už velký kmitočet a na těch 17 KHz by to
chodilo líp. Třeba feritky z hmoty H7 byly pro použití na střední vlny
drážkované, aby se snížily ztráty vířivími proudy. Pro příjem DCF se mi
osvědčily nejvíc, mají největší permeabilitu.
Pokud bych už chtěl dělat velkou anténu pro tyhle kmitočty, asi jedině
anténu bez feritu (rámovku). Sice je fakt, že feritka je fyzicky menší,
než plocha, ze které signál bere, ale u vzduchové cívky si mohu dovolit
podstatně větší rozměry a bez shánění speciálních materiálů. Klidně i
2x2m. Zkoušel jsem rámovku 1x1m a měřáček, co mám na sílu signálu DCF,
mi šel beznadějně za roh. Ale osciloskop mi to takhle napřímo ještě nebral.
Pokud budu mít za rok víc času, něco bych zbastlil a taky bych to zkusil
přijímat.
Anděl