Záhady kolem elmag. plynového ventilu

Krucinsky, Ladislav ladislav.krucinsky na linde-mh.cz
Čtvrtek Červenec 9 17:28:56 CEST 2020

Vážení kolezi.
Varnu v našem malém pivovaru jsme inovovali montáží nového hořáku na zemní plyn s elektronickým zápalem a hlídáním plamene ionizační elektrodou. Dodavatel (ÚVP Brno) nám to osadil elektronikou Honeywell - ta zaplať pánbůh zatím fachčí dobře ale potíž je se třemi elmag ventily EVF 12.11 firmy PEVEKO s cívkou na 230V/26VA, které tato elektronika ovládá. Jsou to dvoustavové ventily bez proudu zavřené.

  1.  Záhada:  Už tam dáváme třetí cívku za měsíc provozu. Dvě přestaly tahat (přerušené) třetí šla do zkratu. Jsou spínány relátkem přímo na fázi, žádné další součástky kolem, ani datový list je nevyžaduje. Firma PEVEKO se prezentuje jako "renomovaný výrobce..." ale tohle mně velmi překvapilo. Zatím nám bez remců dodavatel hořáku ty cívky mění ale už pomalu uvažujeme, že tam osadíme jiné ventily.
  2.  Záhada: Nějak se nejsem schopen doměřit odporu té cívky - funkční. Pomocí HP3478 změřím 4,5MOhmu, pomocí kvalitního multimetru APPA 109 změřím 6,2 MOhmu což mi příjde podivné - cívka je na střídavý proud, na stejnosměrném by (myslím si) měla ukazovat nižší odpor. Či ne-li?
Pokud měřím odpor přes proud a napětí (stejnosměrné i střídavé), dojdu k hodnotě cca 3,6 kOhm která sice odpovídá výkonu 14,5VA ale to je aspoň řádově dobře.
Nejhorší je, že měření vadné (přerušené) cívky mi dávalo asi 0,7MOhm u jedné a 1,5MOhmu u druhé. Jinak řečeno, není jednoduché běžným DMM pomocí měření odporu stanovit která ze tří cívek je vadná. Musel jsem si vyrobit ruční ovládač 230V abych fyzicky zjistil která cvaká/táhne a která ne.
Nevíte co vězí za touto záhadou?

Díky za nějaký ten názor.

Kručinský