OT: Bluetooth v letadle

balu balu na k-net.fr
Středa Červenec 8 19:17:37 CEST 2020


vratim sa k teme. Pripravujem EMC kurzy pre nasich zamestnancov a pri 
tej prilezitosti som narazil report NASA, ktory hovori aj o 
reportovanych pripadoch rusenia lietadiel od elektronickych zariadeni na 
palube, vid. strana 11, kapitola 2.3.2
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf

Je to z cias pred masivnym nastupom mobilnych zariadeni (1995), ale 
dobove mobilne telefony tam uz su zastupene. Ako som spominal, efekt 
hlavne na navigacne systemy.

One well-known EM1 case is not included in the ASRS data base. In 
February, 1993, a DC-10 autopilot was disrupted during final landing 
approach by a battery-powered CD player oper- ated by a passenger in 
first-class. To prevent the aircraft from crashing after suddenly 
veering off course, the pilot had to manually take control of the aircraft.

b.




On 17/06/2020 09:32, balu wrote:
> Dovolim si oponovat, o pocuvanie komunikacie, alebo zistovanie polohy 
> vobec nejde. Komunikacia s ATC je bezna, nekodovana, amplitudovo 
> modulovana prevadzka. Ci to niekto pocuva, alebo nie, je kazdemu 
> ukradnute. Niektore spolocnosti to dokonca pustaju do infotainment 
> systemu a moze to pocuvat kazdy na palube. O polohe plati viacmenej to 
> iste.
> 
> Problematicke su ale ine aspekty. Prvy je bezpecnost v lietadle. Ludia, 
> ktori maju v rukach vsetky mozne elektronicke gadgety maju tendenciu ich 
> pouzivat a ignorovat vsetko naokolo. Pocas vzletu a pristatia, ale aj 
> pri turbulentnom pocasi sa moze stat hocico, a objekty potom lietaju po 
> celom lietadle. Nie je uplne prijemne dostat notebookom do hlavy od 
> debilka cez dve sedacky pri prudkom brzdeni, alebo nahlej turbulencii. 
> Vacsine ludi to nedochadza, nezatvaraju po sebe priehradky na batozinu, 
> odputaju sa, a dokonca aj postavia do ulicky v tej sekunde ako lietadlo 
> dosadne a este stale sa hybe. Pohybuje sa stale 200km/h...
> A stale sa najde par kretenov, ktori su schopni telefonovat na plnu 
> hubu, otravujuc vsetkych okolo, uz aj pocas rolovania.
> 
> Druhy problem je technicky, a to je potencialna interferencia s 
> komunikacnymi/navadzacimi signalmi. Teda neviem na 100% povedat, ci je 
> to naozaj technicky problem, alebo nieco, co posadka hovori, aby aj ten 
> najvacsi bezmozog vsetko vypol, a venoval sa tomu co sa deje.
> 
> Pri ILS pristavani ide lietadlo az po poslednu milu podla radia, v 
> pasmach 100 a 300MHz. Neviem posudit do akej miery je to citlive na 
> interferenciu od zabavnych zariadeni, ale nejaky potencial tam urcite 
> je. Zazil som uz niekolko krat, ze pilot ziadal, aby si vsetci 
> skontrolovali a uistili sa, ze maju vypnute vsetky telefony, lebo 
> interferencia s navigacnymi pomockami. V lietadle nebol nikto, koho by 
> bolo treba vylozene spacifikovat, takze verim, ze to mohlo byt naozaj :-)
> 
> Druha vec je, hlavne v zlom pocasi, kedy ma byt kazdy priputany a vsetko 
> odlozene, objekty lietaju naokolo, sa obcas najde obojstranne 
> lobotomovany jedinec, ktory musi mat napriek situacii a niekolkym 
> upozorneniam posadky vytiahnuty laptop, alebo pozerat film na tablete. 
> Vtedy som videl, ze piloti v ramci riesenia situacie vyhlasili, ze koli 
> zlemu pocasiu sa musi letiet kompletne podla pristrojov a tieto 
> zariadenia ich rusia, ze sa musi povypinat uplne vsetko (uz chybalo len 
> dopovedat ze vsetci aj tak zomrieme). Po naozaj vrazednych pohladoch 
> okolosediacich to lobotomovany finalne zabalil.
> 
> b.
> 
> 
> 
> On 17/06/2020 07:33, Jan Kuba wrote:
>> V rezimu "letadlo" lze mit  na telefonu zapnute wifi a BT.
>> Nekrete AM/FM prijimace mohou vice ci mene vyzarovat oscilatorovy 
>> signal a hlavne spolecnosti nechteji, aby cestujici poslouchali 
>> komunikaci pilotu s letistem. To plati i o zjistovani polohy...
>>
>> středa 17. června 2020 Zdenek <zdej na atlas.cz <mailto:zdej na atlas.cz>> 
>> napsal(a):
>>
>>     Dobré ráno.____
>>
>>     Vybírám BT sluchátka a zajímal jsem se, jak je to s jejich
>>     používáním v letadle.____
>>
>>     ČSA je zakazuje používat během startu a přistání, což je asi
>>     normální. ____
>>
>>     Čekal bych, že jinde to bude stejné, ale náhodou jsem zkouknul
>>     Emirates a tam už tomu trochu nerozumím:____
>>


Další informace o konferenci Hw-list