OT: skolstvo na piatok alebo ako pokazit presnost merania

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Leden 20 11:27:19 CET 2020

[preposielam]

Ahoj Marian,

chcel by vediet, co je to to "presne merat"... Napr. ja by som v
pripade termistora  rozdelil ulohu na dve ciastkove, jedna je meranie
odporu a druha transformacia odporu na teplotu. Kazda z nich ma svoje
caro a svoje finesy a viacero moznych rieseni.

Mna by ale v pripade termistora napr. zaujimalo, ktoru z moznych
viariantov merania odporu si zvolit. Termistor ma odpor od cca 180R do
330M, aspon teda ten moj oblubeny. A k dispozicii mam 12-bitovy
voltmeter, to je ten ADC v oblubenom mikrokontrolery a nie je to
vlastne nic ine len cast obvodov v tom digitalnom multimetri. A moja
technicka otazka alebo teda skor zvedavost je, ako urobit tu
elektroniku okolo termistora, aby sa meralo to, co sa merat ma... Ako
pokial by si mal nejaky napad, ze co je lepsie ci odporovy delic ci
odporovy mostik ci prudovy zdroj + termistor, resp. referencia +
termistor, bol by som rad,keby si k tomu nieco blizsie napisal. Myslim
si, ze by to mohla byt zaujimava technicka debata.

A este k celkovej urovni tych testov, co si ich nasiel na internete,
som osobne prekvapeny, co vsetko sa ucia uz na zakladnych a strednych
skolach... Teraz mam teda na mysli tie optimalizacie a linearizacie...
Lebo som si myslel, ze to je ucivo az vysokej skoly, ale fakt je zase
ten, ze ja som na strednej do ziadnych elektrotechnickych kruzkov
nechodil, takze velmi netusim, co vsetko robia sikovni stredoskolaci.

A.

Jasne, teoria a rovnice budu sediet ak budes presne merat.
Narazal som na presnost merania, termistor ma pomerne velku zmenu odporu,
ak to zapojis tak ako maju nakreslene tak presnost bude mizerna, specialne
ked bude vedla toho kurit.
Ak by to zjednodusili na meranie odporu tym multimetrom tak dostanu lepsie
vysledky. Nehladiac na samoohrev sondy pri tom napati.