OT: skolstvo na piatok alebo ako pokazit presnost merania

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Leden 17 13:56:18 CET 2020

V tom bych problém ani neviděl. Vzorec, který je tam uveden v zásadě
Steinhart–Hart rovnici odpovídá, pokud zavedeme proměnnou beta = 1/T,
což je ve statistické fyzice běžné, pak uvedený vzorec má exponent v
beta lineární. Aby to odpovídalo lépe realitě, pak se zavádí zpřesnění.
V https://en.wikipedia.org/wiki/Steinhart%E2%80%93Hart_equation má navíc
člen v beta kubický, ale např. konkrétní datasheet od Vishay
http://www.farnell.com/datasheets/2792960.pdf?_ga=2.60050350.2085005332.1579261891-431545031.1411833220
má ještě navíc člen kvadratický. Nazývá to také Steinhart–Hart rovnicí,
tentokráte rozšířenou (extended). Takže jak píše wek, jak to nafitujeme
záleží jen na požadované přesnosti.
Problematický mi připadá bod c) - Vhodnou voľbou premenných veličín x, y
linearizujte funkciu (tuto). Jak ? V konkrétním bodě ? Na nějakém
intervalu ? Nic z toho není zadáno. Veličiny x,y v daném výrazu vůbec
nefigurují - takže vůbec není jasné jakou závislost je třeba linearizovat.

Mrazík