Re: Bezpečnosť zariadenia

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Leden 8 22:25:03 CET 2020

Hezký večer,
zajímavá otázka, před svátky jsem něco podobného rozebíral s kolegou -
řešil bezpečné napájení LED venku na stromečku.

Ve vašem případě by to mělo být v pořádku. Zdroj spadá do skupiny
spotřebiče s dvojitou izolací.
V případě této značky mean-well bych i spoléhal na to, že impulzní tráfko
uvnitř je dobře provedené, má kvalitně oddělený PRI/SEC.
Se zdroji této značky mám výborné zkušenosti - hlavně s průmyslovými moduly
s většími výkony ( 24V/50A )
Pokud chcete pro bezpečnost provozu takového zařízení udělat maximum, jeden
zdroj bych obětoval  a lousknul to feritové trafo uvnitř.
Podívat se na izolaci  a pokud je to viditelně dostatečné, spoléhat na to,
že další kousek ze stejné várky je zaizolován stejně.
Nebo změřit nějakým megrem s pořádným napětím mez průrazu  vstupních svorek
s výstupními.

Já mám  s těmito malými adaptéry různých čínských výrobců  špatné
zkušenosti - mám na mysli například nabíječky mobilních telefonů, adaptéry
k tabletům atd..
To, že je zdroj vykradený, chybí vstupní viltry místo můstku je tam jedna
dioda a chybí filtrační kapacity na vstupu není až takový problém.
Horší je to fatální provedení impulzního tráfka uvnitř.
Občas něco umřelého rozeberu, než to vyhodím.
Izolace omezená na jeden závit nějaké pochybné žluté lepenky, přičemž kraje
vinutí primáru a sekundáru leží nezřídkakdy přímo na sobě.
Ono to v provozu nemusí vadit, při nabíjení je konektor strčený do zařízení
a  většinou se nepoužívá.
Ale dokážu si představit situaci kdy si například nějaké dítko hraje s
telefonem ve vaně a protože je baterie mobilu vybitá má ho připojený do
nabíječky.
Když si pak člověk uvědomí, že veškeré oddělení v tom adaptéru je dané
toušťkou smaltu na vodičích vinutí, běhá mi mráz po zádech.
I když je to asi  ten úplně nejhorší scénář, nepodceňoval bych izolaci
PRI/SEC.
Samozřejmě v koupelně  počítejme s další ochranou - chráničem , ale...
Jen tak pro zajímavost si rozeberte nějakou malou nabíječku. Uvidíte sám,
co je uvnitř za trafko a jak je provedené.
Já mám někde nafoceno, bohužel to teď  nemohu najít.

Mě pro téměř 100 procentní bezpečnost takového napájení vychází klasický
lineární zdroj s transformátorem na C jádru, přičemž primár a sekundár je
každý na samostatné cívce
( podobně byly konstruované některé zvonkové transformátorky..) .
Jádro  může být ( ale nemusí  při provedení s dvojitou izolací )  spojené s
ochranným vodičem PE.

Možná je to trochu přehnané, ale občas vidím ve firmě, co se děje při
přepětí v napájecí síti.
A dokážu si představit , jak se může při takovém stavu v napájecí síti
 chovat ten  impulzní zdroj, konkrétně jeho izolace, když výstup může být
spojený při provozu se zemí.

https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/2019080510482621-cesky-trh-zaplavily-nebezpecne-nabijecky-na-telefony-inspektori-objevili-dalsi-smrtici-pristroj/

https://www.zive.cz/clanky/pozor-na-neznackove-usb-nabijecky-dve-ze-tri-jsou-az-nebezpecne-varuje-coi/sc-3-a-199466/default.aspx

st 8. 1. 2020 v 20:59 odesílatel Róbert Šuška <suska.roobert na gmail.com>