Re: Vysílání na 20m

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Únor 28 00:09:34 CET 2020

S rádiem se nic vymyslet nedá - to už bylo vymyšleno a nic nového se
vymyslet nedá. Nelze používat obyčejné  přijímače s nízkou dynamikou
(RTL-SDR dongly mají jen 8-bit převodník) , neboť při úzkopásmových
provozech
je třeba číst velmi slabé signály a o pár kHz vedle jsou "bijci" s
vyzářenými výkony okolo kilowattu.
Čím menší šířka pásma, tím snáze se tyhle úzkopásmové módy dekódují. Řeč je
o šířce pásma cca 10Hz , tomu musí odpovídat nějaká stabilita vysílače (
přijímače).

Problematiku při použití o něco lepšího přijímače ( HAM TRX) nalézt např.
zde: http://ok1ufc.nagano.cz/KV_anteny/JT9.htm   a zde:
http://ok1ufc.nagano.cz/KV_anteny/icom_7200.htm
Co se týče projektů, drtivá většina těch balónových radiamatérských pokusů
vysílá obyčeným AFSK protokolem - je totiž kompatibilní s FM APRS
radioamatérskou sítí po celém světě a lze používat pro příjem této modulace
vzdálené přijímače na síťi.
Navíc lze využít pro příjem FM přijímač a  obyčejnou zvukovou kartu v PC,
případně ruční RTXy s vestavěným dekodérem.
U těch větších balónových akcí je většinou dražší plyn (hélium) a balón,
než samotný HW. Čím větší, tím dražžší - ty velké latexové meteorologické
stojí okolo 1500kč.

Pro začátek  si můžeš  zkusit zdekódovat právě nějakou meteorologickou
sondu, není s tím problém i při použití RTL-SDR donglu. I když jsou výkony
okolo 50mW sondy lítají vysoko ( do 35km) a
v podstatě je na ně přímá viditelnost. A nic to nestojí.
Na stránce  aprs.fi  jsou vidět už zdekódované sondy - na území CZ je
několik desítek přijímačů ( krmítek) na síťi , které signály ze meteosond
chytají, dekódují a přdávají APRS serveru.
 A na serveru to pak maluje pozici sondy, je možno zjistit aktuálně její
polohu, výšku, teplotu, místo burstu ( bouchnutí balónu ) atd...až do
jejího dopadu.
Dnešní poslední sonda z Německa číslo P3350190 (vypuštěná  z Ambergu )
dopadla v Jižních Čechách kousek od Novosedel nad Nežárkou. Je možné si to
zobrazit v historii.
Je taková zajímavá obdoba geocachingu takové spadlé sondy hledat (odlovit),
nejlépe ještě když "hrají" aby se daly při hledání přesně zaměřit (les).
A to buď rádiově hledat směr signálu ( jako klasický hon na lišku) nebo
opět zdekódovat její data - GPS, pak je to s jistotou na jednotky metrů.
Případně jen vizuálně , když je jistota, že spadla na pole.  No a pak se z
toho případně dělá LOG :
http://www.forum.radiosonda.sk/viewtopic.php?f=9&t=5463&p=13768#p13768
Taková zábava, která vytáhne lidi ven do přírody. No a když se člověk pak
chce posunout dál, jde ten HW ze sondy přeprogramovat a poslat si svojí
vlastní sondu.
Samotná kompletní deska ze sondy bez napájení, bez čidla tlaku  a původního
deklu má hmotnost 12g a při napájení z CR123 to v pohodě  unesou dva
nafouknuté prezervativy.

čt 27. 2. 2020 v 19:43 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz>