ZENIT v elektronike 2020

balu balu na k-net.fr
Sobota Únor 15 13:26:21 CET 2020

Zdravim osadenstvo,

ako som posielal par ukazok  v utorok, minuly tyzden sa v Kosiciach
konalo celostatne finale 36. rocnika sutaze stredoskolskych studentov
ZENIT v elektronike.

Podrobne zadania najdete na http://cern.ch/zenit

A fotografie zo sutaze, vratane vsetkych vyrobkov, vymyslenych zapojeni,
nameranych priebehov a zopar perliciek na
https://photos.app.goo.gl/6DPBjcpnUdv4kv8E9 (album je pomerne velky, aby
si tam kazdy nasiel aspon par svojich fotografii)

Velmi rad by som touto cestou podakoval nasim sponzorom, z ktorych traja
su aj tu na konferencii. Som nesmierne rad, ze aj sponzorov sutaz bavi,
a nie len ze nas financne a materialne podporuju, ale prisli na celu
sutaz, zapojili sa do pripravy a programu a spolu s nami si cele tie tri
dni odpracovali. Bravo!

Tradicne je sutaz rozdelena na 2 a kusok dna.
Nulty den (vecer) sme zacali seminarom "Zrod integrovaneho obvodu: od
prvej schemy po strukturu na kremiku". Nasi partneri z ON semiconductor
pripravili skvelu prezentaciu. Na priklade malosignaloveho zosilnovaca s
bipolarnym tranzistorom ukazali ako sa vypocitaju parametre prvkov a ako
sa nasledne navrh zrealizuje ako struktura na kremiku. Seminar bol
podporeny kratkou interaktivnou ukazkou ako sa obliect do clean roomu.

Prvy den je teoreticka cast, maju odpovedat na 30 otazok z
elektrotechniky a elektroniky. Snazime sa udrziavat konstantnu
narocnost, aby sme mohli najst tych najlepsich. Priemerna uspesnost je
50-60%, ale vzdy tam mame ziakov, ktori dosiahnu 90-95%. Teoreticke
testy su pravidelne zdrojom bohatej inspiracie, nieco som uz posielal
pocas sutaze, par dalsich je v albume.

Prvy den poobede mame "komplexny projekt v opblasti elektrotechniky".
Zadanie je postavene tak, aby nieco s popisanou funkciou vymysleli a
zrealizovali z materialu, ktory je k dispozicii. Tento rok vymyslali a
realizovali generator priebehu. Signal sa generoval v mikrokontroleri a
museli ho previest do analogovej formy, s pozadovanymi kvalitativnymi
parametrami (napatie do 1k zataze, cistota spektra).

Vela z nich googlila a pouzivala internet, niekolko z nich ale perfektne
navrhli obvod, s podrobnym zdovodnenim preco tam musi byt kazda
suciastka. No a jeden zmrd to dotiahol do dokonalosti, nechal si to
vypracovat od kamarata. Videli sme, ze nerobi, len si preklikava a potom
zacne nahle opisovat dlhe programy z fotiek monitora, ktore dostal
telefonom. Tak som mu vysvetlil, ze toto nie, ale mal gule a pokracoval
dalej. Som ho znova upozornil, ze bude diskvalifikovany. Tak som mu
zobral telefon ale ani to nestacilo. Musel nahle volat s mamou a na
monitore sa mu kazdych 5 minut objavoval uplne iny kod programu.
Chalanisko to daleko dotiahne, myslim, ze z neho bude politik. Podobne
sme pozorovali aj dalsi den.

Druhy den je cely venovany praktickej casti, tu sutaziaci navrhnu plosny
spoj pre elektronicky obvod, ktory dostanu. Poslednych 7 rokov sa
snazime stavat pristroje uzitocne do domaceho laboratoria. Tento rok sme
robili Elektronickú záťaž 40V/5A s funkciami konštantný prúd, konštantný
výkon, konštantný odpor, impulzný odpor, vybíjanie konštantným prúdom,
vybíjanie konštantným výkonom, komunikácia SCPI príkazmi s nadriadeným
počítačom.
Plosny spoj potom musia vyrobit, osadit a ozivit. Tento rok sme im
druhy krat dali moznost pouzit obojstranne plosne spoje, napriek tomu,
ze take nikdy pred tym nevyrabali si to vybrala vacsina z nich a uspesne
dokoncila. Vid fotografie.

Mame tam jedneho experta, ktory je sice v teorii tak slabsie priemerny
(ale zato konstantne pocas vsetkych troch rokov co tam sutazil :)),
navrhovat a stavat elektroniku ale vie perfektne. Navrh mal tradicne
hotovy ako prvy, uz po troch hodinach prace. Kompletne dokonceny vyrobok
dovzdal po 6-tich hodinach, velmi pekna praca. Vsetky navrhy aj ich
realizaciu najdete vo fotoalbume.

Posledny den rano, kym tlacime diplomy a ostatni studenti isli na
prehliadku historickeho centra Kosic, isla vacsina nasich elektronikov
na exkurziu na pracovisko Slovenskej legalnej metrologie. Bol to tiez
skvely zazitok, nikto z nich zatial nevidel naozajstne etalony
elektrickych aj neelektrickych velicin, metrologicke pracoviska, ani
pristrojove vybavenie, ktore meria na urovni ppm. Este som ich trochu
vyhecoval, aby chodili presne, tak uz roky fungujeme "podla
Svajciarskeho casu". Namiesto toho aby sa flakali a chodili neskoro, sa
teraz predbiehaju kto pride presnejsie :-)

Aby som to cele zhrnul, nesmierne mnozstvo prace od organizatorov (a
pritom takova blbost), potrebujeme vela podpory od sponzorov a
partnerov, ale ked clovek vidi ako ich to bavi a motivuje tak ma chvilu
pocit, ze to stoji za to.

Este raz by som rad podakoval vsetkym ci uz za priamu podporu,
sponzoring, alebo za cas, ktory ste venovali konzultaciam pri priprave
zadani. Tesim sa na dlasiu listovicu, musime prebrat nove zadania :-)

b.