Re: Zajímavé chování rychlovarné plotýnky

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pátek Únor 14 16:03:27 CET 2020

Já nevím, možné to je, ale připadá mi to jako poměrně přesný popis toho, co
se na sporáku celkem běžně děje :)

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: Pavel Hudecek
To: HW-news
Sent: Friday, February 14, 2020 3:53 PM
Subject: RE: Zajímavé chování rychlovarné plotýnky

Výrobce vařiče nejspíš nepředpokládá, že poběží dlouhodobě zakrytý lesklým
plechem a obložený dalšími běžícími vařiči okolo:-)

PH

Od: Kutina Pavel

Tady všichni řeší zlepšení tepelného přenosu, ale to se nikdo nepozastavil
nad tím, že elektrický spotřebič, navíc tedy ještě tepelný a určený pro
práci za horka, bez jakéhokoli rozumného důvodu může při přehřátí snížit
izolační odpor až do život ohrožujících mezí?
Ano, měl by tam být chránič, měla by být provedena správně elektroinstalace
a celé by to mělo fungovat – ale je fakt normální se na to spolehnout? Když
chránič nevybaví, tak mne sporák zabije, protože jsem z plotny sundal hrnec
a za chvíli ho tam zase vrátím, no co, lidí je jak… To je docela fajn
ochrana.
Tak nějak si ze zkoušek kolem padesátky vybavuju, že by k tomu měl mít
revizák asi nějaké poměrně nepříjemné připomínky – bezpečnost obsluhy nesmí
být postavena na tom, že problém mého zařízení vyřeší někdo jiný.
Nebo se pletu?

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Krucinsky, Ladislav

Učený z nebe nespadl, zato blbce jakoby shazovali…
Třeba to někomu pomůže:
Máme v pivovaru ohřev rmutovací kádě dělaný pomocí dvou 2000W plotýnek zcela
běžného typu jakých je na internetu habaděj (např._
http://www.strojsmalt.cz/14103-plotny/45040-plotna-sporakova-litinova-180-r/).
Plotýnky jsou přitažené k rovnému dnu nerezové kádě pomocí plechové nerezové
pásoviny a zapojeny na plný výkon. Jsou kryty nerezovým oplechováním, které
není těsné ale znemožňuje průnik kapající vody.
Asi dva roky fungovaly v pohodě a pak začal se zvyšující se frekvencí „padat“
proudový chránič. Věc vypadala celkem jasně, vzhledem k tomu, že při vaření
bývá v prostoru 100% vlhkost, usoudil jsem, že některá z nich ztratila
izolační pevnost navlhnutím, jenže jsem za živého boha nemohl zjistit která
to byla. Prostoru je tam poskrovnu, takže jsem to měřil na svorkovnici na
zdi a nakonec jsem na jednu z nich pojal podezření a koupil novou a vyměnil.
Chránič padal stále… Aha, tak to byla přeci jen ta druhá. Výměna – bez
efektu. Vždycky když jsem zapnul nahřívání, asi po 20 minutách začal chránič
padat. Když jsem vypnul napájení a měřil měřičem izolačního odporu, naměřil
jsem všehovšudy pár kOhm a hodnota celkem rychle narůstala a po pár minutách
už to bylo přes 10 MOhm.
Koupil jsem novou, upnul ji do svěráku a zjistil, že to je vlastnost !!! Po
těch dvou letech se uvolnil ten přítlak plotýnky ke kádi a zhoršil se přenos
tepla a plotýnka se přehřívala. A na přehřátí reagovala snížením izolačního
stavu až na hodnotu která shodila proudový chránič.
Takže stačilo plotýnku přitáhnout ke dnu a je klid…

Při té příležitosti mám dotaz: nevíte o materiálu , který by:
1 – dobře vedl teplo
2 – dal se sehnat za rozumný peníz ve formě fólie nebo pasty
3 – vydržel cca 300°C (snese to bílá pasta na chladiče?)