Vykonova strata diod

Tomáš Hamouz tomas.hamouz na divesoft.com
Čtvrtek Únor 13 10:30:28 CET 2020

V některých MCU se vyskytuje generátor náhodných čísel, využívá se šum PN přechodu. Není to buhví jak rychlé, např. 16 náhodných bitů za 30us, případně 120us pokud se hlídá parita nul a jedniček.
Ale na inicializaci generátoru to postačuje.

Tomáš

 From:   Jindrich Fucik <fulda na seznam.cz>
 To:   HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Sent:   13.02.2020 9:03
 Subject:   Re: Vykonova strata diod

... nebo v tom je nějaká záludnost.
Programově se generují náhodná čísla, která nejsou náhodná. Jsou daná nějakým vzorcem, který je možná dlouhý, ale pořád je to vzorec.
Vezmi jednoduchý příklad. Tady: https://www.youtube.com/watch?v=AcjY-6IfllM
To je arduino (omlouvám se, není slepeno tavnou pistolí, netrčí z něj dráty, ale arduino to je) je na něm napsaný jednoduchá hra had.
Když hada spustíš, tak jedna z prvních věcí je, že musíš vygenerovat na nějaké místo první "jídlo". V té době nemáš po ruce nic nahodilého, počet strojových taktů od spuštění je stále stejný, seznam provedených instrukcí je také stejný.

Takže potřebuješ něco, co nebude stejné. Třeba u toho kousku na videu je jeden vodič protažený plošňákem co nejdelší se mi povedlo, obsahuje všeliaké meandry a pokud možno co nejvíce odporuje zásadám tvorby plošňáku. Tím pádem se na něm nachytá nějakej malej šum. Já ho velmi přesně a velmi precizně několikrát změřím AD převodníkem, použiji pochopitelně převážně LSB a ty použiji jako "random seed" pro ten pseudo-náhodný generátor.

Pokud máš diodu, která krásně šumí sama o sobě, ušetříš si tahání drátu a můžeš použít třeba nějaký zesilovač a ten měřit ve větším rozsahu.

---------- Původní e-mail ----------