Civky na toroidech - vodic etc.

mach.w na seznam.cz mach.w na seznam.cz
Neděle Únor 9 17:51:33 CET 2020

1. Snazim se optimalizovat ztraty v obvodu kde jsou vykonove cívky na
toriidech.
Priklad cívky
Toroid veliksoti T130, zelezoprach,, civku na ní tvori 250mm vodiče (7
zavitů), proud 2A na 15MHz.
Doposud byla civka namotana z lakovaneho dratu 1,2mm, duvod mechanicky
stabilni, civka "drži" na toroidu, drat dostupny a reltivne levny.
Bohuzel pri zapocteni skin efektu jsou ohmicke ztraty na civce pres 1/4W.

Cvicne jsem spocital ohmicke ztraty pokud by se  motalo jinym typem dratu. V
uvahu jsem bral dostupnsot daneho dratu. Proto tam najdete drat 1,7mm tj 2,5
mm2 vodic tj. bezny drat s izolaci pouzivany v elektoinstalacich. 4x 0,7mm
lakovany, toho mame ve skladu velke civky a udelat lanko z 4 by snad nebyl
problem, ten zbytek uz jsou VF lanka s hedvabim.

Logicky nejmensi odpor vykazuje 120x0,1mm VF lanko, skoro 9x mensi nez u 1,2
mm ,ale také je to nejdrazi drat, skoro 5kč/civka.
Dalsi faktory jsou, lanko je relativne mekke a civka tak na toroidu drzi
podstatne mene, plus vice vodicu - zacne se uplatnovat Proximity effect.
Zkratka nerad bych utapel penize v medi a jen presouval ztraty z ohmickytch
do jinych typu nebo horsich parametru vysledne civky.

Mate s tim mekdo prakticke zkusenosti?
Respektive z ceho byste podobnou civku doporucili motat?

prumer    N    L    R    I    ztrata
mm        mm    mohm    A    mW
1,2    1    250    67,04    2    268,16
1,7    1    250    47,12    2    188,48
0,7    4    250    29,03    2    116,12
0,35    10    250    25,3    2    101,2
0,1    40    250    23,39    2    93,56
0,2    38    250    11,38    2    45,52
0,1    120    250    7,8    2    31,2

2. Vedeni VF signalu coax nebo drat?

V zarizeni  mam i toroid, ktery se pouziva k mereni VF proudu.
Realne to je feritovy toroit T37, kterým je prostrcený 1,2mm drat delky cca
40mm, Imax=2A f=15MHz.

1,2mm   drat        ohmicky odpor cca 11.00mOhm, nema impedanci 50ohm, neni
stiněny
120x0,1 VF lanko ohmicky odpor cca  1.25mOhm, nema impedanci 50ohm, neni
stiněny
Coax RG316        ohmicky odpor cca  3.67mOhm,   ma impedanci 50ohm, je
stiněnym uzemen na jedne strane, ten co to bude fyzicky osazovat mi bude
dnes a denne nadavat

Otázka stejná jako predtim, mam zustat u 1,2mm dratu, který je mechanicky a
cenove nejvyhodnejsi,ale elektricky nejhorsi nebo ho nahradit VF lankem nebo
pouzit koaxial RG-316, tj. dat prednost zachovani impedance vedeni a
stineni? Cele to je stineno kovovou krabici a VF je to jen sinus.

Dekuji