zahadny merak

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Pondělí Prosinec 21 20:54:56 CET 2020

Zdravim osadenstvo,

dnes som dostal rucickovy merak (dakujem Marian!) a snazim sa dojst na
co je dobry :-)

Foto vid. http://dvaluch.web.cern.ch/temp/merak.jpg

Su tam dve cievky, otocene priblizne o 45 stupnov. Obidve maju velmi
podobny odpor (230/290 Ohmov). Ked privediem prud na jednu cievku,
rucicka sa pohne. Ked privediem ten isty prud na druhu cievku, rucicka
nic nerobi.

Ked pomocou jednej cievky dostanem rucicku na nejaku nenulovu vychylku,
napriklad do stredu stupnice, prudom druhej cievky dokazem tu vychylku
menit od nuly po maximum.

Skusal som aj striedavy prud, napriklad ako fazomer s 0 a 90 stupnovou
zlozkou, ale nic pochopitelne to neukazovalo. Jedine, co som potvrdil
bolo, ze to ukazuje rozdiel prudov v cievkach. Ak nastavim 0 stupnov
fazu, rucicka sa nehybe, ak 180, chodi v plnom rozsahu.

Rozmyslam nad dvoma vecami. Ako sa to vola a na co je to dobre :-)

Ak to ukazuje rozdiel amplitudy dvoch signalov, to by sa mozno dalo
pouzit na indikaciu pomeru lalokov u ILS, ale tam sa myslim nepouzivali
meraky s klasickou "pristrojovou" rucickou.

b.