Desulfator Pb aku

AZe aze na seznam.cz
Sobota Srpen 8 11:50:37 CEST 2020

Ještě mě vrtá v hlavě toto. Objevují se inzeráty na obnovu kapacity či
desulfataci Pb baterií, například pro vysokozdvižné vozíky.
Jak se to dělá? Pochybuji, že nějaké levné "desulfátory" z ebay z 10euro
prodávané u nás přes 1k Kč to umí. Uměl bych si představit tvrdý zdroj
proudu s napětím vyšším než má baterie a spínání proudových pulzů v řádu
desítek A. Nemáte k tomu někdo nějaké bližší informace? Prý to funguje...
aze

-----Původní zpráva-----
From: Vláďa Anděl
Sent: Monday, August 03, 2020 6:42 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Desulfator Pb aku

Říká se že desulfatace je poslední pokus, než tu baterku vyhodíte :-)
Asi to záleží na tom, jak dlouho je ta baterka sulfatovaná. Vybíjením
oxidy olova přecházejí na sírany a ty postupně rekrystalizují a
přecházejí do nerozpustné formy. Takže pokud se ten síran dá alespoň
částečně rozpustit, desulfátor mu pomůže. Pokud se to tam usazovalo léta
postupně (baterka trvale málo dobíjená), nejspíš to tak úspěšné nebude.
Pro desulfataci se taky doporučovalo dlouhodobé nabíjení malým proudem,
nebo jednocestně usměrněné trafo a vybíjecí odpor (žárovka). Takže
článek dostává proudové impulzy a mezi nima je malým proudem vybíjený.
Pokud to je baterka s tekutým elektrolytem a jde měřit hustota, dobrým
indikátorem sulfatace je změřit hustotu po nabití. Pokud má výrazně
méně, než by mělo být a elektrolyt nikdo nevylil, je ten síran už
nerozpustný. Pokud se desulfatací začne zvedat, pomáhá to. U gelovek se
úspěšná desulfatace pozná asi jen podle poklesu vnitřního odporu.

Anděl