Re: přesnost PCB z Číny a osazovačka

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Duben 23 21:55:28 CEST 2020

No to je trochu divné. Asi všichni víme nebo tušíme, jak se takový
tišťák dělá. A vrtání je operace, která je nezávislá na osvitu a pak na
masce. Takže všechny tyto operace musí být dostatečně přesné na to, aby
je bylo možné použít bez vzájemné zpětné vazby .

Já si třeba tišťáky dělám sám. Vrtám na CNC. A při použití laserovky pak
často mám problém se sladěním artworku vůči navrtané desce. Přesnost
laserovek je většinou horší, než je třeba pro přesnější tišťák. Roli tam
hraje i tepelná roztažnost materiálu toho artworku. A to dělám malé
desky, kdežto profi výrobce musí tu vzájemnou přesnost udržet na celém
velkém přířezu.

U těch PCB z Číny bych napřed ještě jednou pořádně zkontroloval výrobní
podklady. A pak pomocí kamery oměřil ty vyrobené tišťáky. Na osazovačce
máte kameru, tak by to mělo být snadné. A pokud to bude vycházet špatně,
tak zkusit stejně oměřit nějaký známý bezproblémový tišťák (nebo třeba
Johansonky či jiné zaručeně přesné míry). Tím snadno poznáte kde je chyba.

Podle mě odchylka 0.2mm, která je stejná u mědi, děr i masky (jinak by
byly otvory vrtaného hodně asymetricky) musí mít nějakou koncepční
příčinu, nikoli jen provozní nepřesnost.

PL