Osciloskop po X-te

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Září 30 11:51:21 CEST 2019

Třeba já málokdy potřebuju víc jak pár MHz, takže bych ocenil něco
nejlevnějšího, co normálně funguje. Jestli když je na tom napsáno
100MHz/500Msps můžu reálně měřit do 50, nebo 100 je už jen taková třešnička
na dortu. Nefunkční režim Normal otravuje při skoro každém použití. A když
ne ten, tak otravuje "zoom místo změny frekvence".

Ale jinak díky za info, nenapadlo mě, že ta uváděná frekvence je
třídecibelová šířka pásma. Čekal jsem, že je to garantovaný rozsah dokdy to
měří... 20MHz analog, nejlevnější z GM roku 1990, se tak choval.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Martin Úlehla
Co se týče údajů o šířce pásma a samplovacím kmitočtu panuje na
diskuzích spousta fám, pocházejících často z toho, že spousta majitelů
dnes neví jak vlastně osciloskop funguje.

Tedy můj bývalý osciloskop 20MHz/200Msps byl schopný ukázat při
nakrmení sinusovkou 80 MHz sinusovku 80 MHz "akorát menší" a spousta
majitelů z toho získá představu že vlastně měří do 80 MHz. Optimisti
zase že měří do 100 MHz (přece 200Msps/2) a pesimisti pak ví, že už na
kmitočtu 20 MHz má zesilovač 3db úbytek a už se dávno začíná měnit
tvar a amplitudu signálu na obrazovce proti realitě (úbytkem zesílení
pro vyšší harmonické). Navíc by vstupní zesilovač měl být udělaný tak,
aby kmitočty nad polovinu vzorkovacího kmitočtu už vůbec nepustil k
A/D převodníku, jinak vznikají naprosté kraviny. Proto ten častý
zdánlivý nepoměr mezi šířkou pásma a samplovacím kmitočtem.

Měření osciloskopem není tak jednoduché jak se zdá a digitálním ještě
méně. To nejpodstatnější - šířka pásma - dodnes finančně velice bolí.
Ještě nám to komplikují výrobci - A/D převodník sdílí několik kanálů,
probíhá přepínání, prokládání a další opičárny jak zdarma získat
zdánlivě lepší parametry se stejným HW.

Doporučuji jít tvrdě po šířce pásma a vykašlat se na další
okrášlovátka. Dekódování, logický analyzátor a dlouhou historii u
datových komunikací dnes zvládne PC s krabičkou z Číny lépe, než
osciloskopy střední třídy. Důležité je hlavně vidět realitu.

Martin