Re: Multivibrátor a relaxační oscilátor - terminilogie

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Úterý Říjen 15 20:39:34 CEST 2019

K tomu multivibratoru - ja si to pamatam tak, ze multivibrator robi
vela (=multi) kmitov (=vibracii), teda okrem zakladnej frekvencnej
zlozky ma aj vela harmonickych. Zvykli sa takto oznacovat generatory
periodickych nesinusovych kmitov, terbars pilovych a zvlast
obdlznikovych. Takym najpriamociarejsim sposobom generovania
neharmonickeho kmitania je trebars ten dvojtanzistorovy (alebo
dvojelektronkovy, ak by sme sa mali drzat obdobia z ktoreho tento
kazov pochadza) multivibrator. Ale nielen to.
Aj to, co poznate ako monostabilny alebo bistabilny klopny obvod
(niekedy moze byt oznaceny ako multivibrator) moze generovat
periodicke kmity, ak je spustane (trigrovane) z ineho oscilatora alebo
multivibratora. Vysledok potom moze byt trebars priebeh so zakladnym
kmitoctom vyssim alebo nizsim. Tento sposob sa pouzival trebars v
oktavovych delicoch prehistorickych polyfonickych klavesovych
hudobnych nastrojov. Tony hornej oktavy boli tvorene dvanastimi
oscilatormi (zvycajne LC oscilatormi) a oktavy pod nou boli od nej
odvodene pomocou bistabilnych (niekedy aj monostabilnych)
multivibratorov ktore robili delice dvomi.

J.

ut 15. 10. 2019 o 19:13 Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz> napísal(a):