OT Jak kmita struna?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Listopad 27 17:05:43 CET 2019

[preposielam]

Ahoj,

rad by som sa s Vami trochu podelil o svoje linky ku tejto teme. Kdysi
davno, ked som bol este presvedceny o tom, ze bude zo mna raz doktor,
tak som sa o podobne veci zaujimal v ramci svojho studia. A po rokoch
som nasiel tieto dve videa na youtube, o ktorych si myslim, ze su
velmi nazorne a poucne, jedno je od AT&T a druhe od Tektronixu.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=351&v=DovunOxlY1k&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=I9m2w4DgeVk&feature=emb_logo

A druha poznamka, od isteho casu som si vsimol, ze hudobnici a
vyrobcovia hudobnych nastrojov co to vedia aj o fyzike, ktora sa
skryva v jednotlivych nastrojoch. A ked som este trochu cital, tak som
nasiel dve poznamky. Prva je, ze temer kazdy strunovy hudobny nastroj
potrebuje pre generovanie zvuku nejaky rezonator, v praxi je to viac
viazanych rezonatorov spolu, a vystupuju v nich rozne materialove
parametre struny, dreva a upravy a tak podobne. Druha skutocnost je
ta, ze ta struna je v skutocnosti nelinearna, (struktura struny,
homogenita a podobne) takze vyssie harmonicke a aj tie "nove" tam
nejakym sposobom vystupovat a hrat vzdy budu. A ako sa tie frekvencie
budu zosilnovat to zase zavisi od tych rezonatorov, materialov a pod.
A system viacerych strun, ano aj toto ten nastroj cely ladi.

No moc som Vam toho nenapisal, ale ked zajdete na nejake to
konzervatorium, tak aj ako elektrikari si pridete na svoje a mozete sa
nechat unasat fascinujucim svetom prirody...

p.s.: Pravnikov si pri tom nevsimajte, lebo to potom clovek nemoze
robit a studovat vobec, ale uplne vobec nic.

A.