Re: Laserové rezacky, gravirovacky, popisovacky atd.?

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Středa Listopad 20 16:02:08 CET 2019

Odpovědi v textu

---------- Původní e-mail ----------
Od: sax.hw na seznam.cz
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 20. 11. 2019 15:13:20
Předmět: Laserové rezacky, gravirovacky, popisovacky atd.?

Nákupem jsem se nezabýval, ale jednu (60W) mám k dispozici a jednu cca 2W jsem si postavil: http://www.fucik.name/hw/laser/

> Manzelka by rada neco na vypalovana „popisu“ (kresleni) a mozna
> i rezani drevotrisky rekneme do 12mm.

Hmm, řezání do dřevotřísky 12mm bych taky bral.
Na té 60W jsem schopen řezat když se daří tak topolovou překližku řekněme 4-5mm a nesmí tam bejt moc lepidla. Spíš ale tak knihařskou lepenku a podobné materiály.

> Na uvod bych si potreboval udelt prehled co se da za rozumne
> penize postavit nebo koupit od soudruhu z Ciny.

Co je to rozumné peníze?

> Jakym vykonem lze popisovat drevotrisku, jakym vykonem lze
> popisovat ocel, jaký vykon je potreba na rezani drevotrisky, atp.? Jake je
> rozlyseni takovych hracek tedy jaky nejmensi bod to umi vypalit?

Číňan tvrdí, že píše do kovu už někde od 10W, Je pravda, že to stopu udělá, ale pak to přetřeš hadrem a stopa zmizí. Ani na 60W to moc nestojí za řeč. Třeba v hliníku to je poznat, ale v mědi ani náhodou.

Rozlišení bývá kolem 300-600DPI pro levnější stroje.

> Predpokladam, popisovace vyuzivajíci stejneho principu jako
> laserovka budou extremne drahe a spise pro profi pouziti plus svym vykonem
> nebudou vhodné na rezani. To ostatní funguje na principu 2D plotru a asi nejcastěji
> s CO2 laserem?

Nerozumím této úvaze.
Popisování a řezání je stejný proces, jde jen o rychlost posunu paprsku a výkonu. Pak možná jestli dokáže uchopit jen plochý předmět, nebo třeba kulatý.
Malé výkony se dají realizovat pomocí LEDky, pochopitelně ta LEDka stárne. Čím větší výkon, tím rychleji. CO2 spotřebovává to CO2, ale to po nějaké době můžeš doplnit a jede se dál.
Plotr je 2D a kousek. Pokud máš dobrý kousek, tak dokáže měnit hloubku, to je užitečné k tomu, že dokáže proběhnout dvakrát a pro druhý průběh si posune ostření.

> Lze za rozumné peníze koupit CO2 trubici, zdroj pro nií a optickou soustavu, ze
> bych to pdidelal na svou portalovou frezku? A do jake plochy (vzdlenosti) muze
> jit paprset z trubicve na vozik tak, aby mohla  byt trubice pevne mimo portal a slo > to zaostrit?

Zase nerozumím slovu rozumné peníze. Pro všechno ostatní je otázka kvality optické soustavy. Velkej laser si pomocí zrcátek postaví dráhu tak metr dlouhou a nemám pocit, že by mu to vadilo.

> A kdy jsem nakousl lasery. Kamarad ma v praci svareci
> laser, kontinuln vykon cca 30W, energie pusu samozrejme radovy vyssi, kterym se
> pod mikroskopem v agronove atmosfere da svaret cokoliv desne mu ho zavidim
> a stále s necim otravuji. Predpokladam, ze CO2 laser je prototo nevhodny a
> nemuze snim dosahovt potrebneho polsniho vykonu, takl aby se rekneme roztavil
> 1mm nerez ocelovy drat a dalo se tim svarel?

Nad tím jsem neuvažoval, pulsní lasery jsou prostě jiná hra.