Re: Klávesy pro diti

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Listopad 15 00:19:43 CET 2019

Genialne.

Bohuzial to ma tu istu necnost ako povodne "paralelne" zapojenie pana
kolegu Hudecka, menovite ze na tom bude takmer nemozne zahrat normalne
legato, pretoze pri stlaceni dvoch klaves sucasne to vyrobi akysi
"medzizvuk".

"Chybova analyza" po sedliacky je taka, ze ak vezmeme za zakladny element
1k78+-n% (co moze byt uz akakolvek cast retazca na "lavej" strane Vasej
schemy) k nemu seriovo 100R+-n% a paralelne 299k6+-n%, tak v tej seriovej
kombinacii je chyba 100R zanedbatelna a cela seriova kombinacia ma chybu
zhruba n%, chyba paralelnej kombinacie bude tiez zhruba n%, a takto sa to
potiahne cez cely retazec. Inaksie povedane, ak sa pouziju odpory pod
0.5%, vysledna chyba impedancie bude tiez zhruba do 0.5%. Bohuzial, mam
neprijemny pocit, ze to nepomoze s frekvenciami ako takymi, a nejako
intuitivne mi to vychadza tak, ze tam sa ta chyba bude medzi jednotlivymi
"stupnami" akumulovat (a tiez na nejake blizsie skumanie ostava, ci na
frekvenciu ma vplyv ofset operaku a ci sa naozaj kompenzuje ofset tym, ze
tie operaky su zapojene viacmenej "naopak", aktivny vstup je vzdy iny,
pricom v dvojitom operaku by dost dobre mohol byt ten ofset dost
podobny)...

Samozrejme, ako to so sedliackymi analyzami byva, mozem sa aj strasne
mylit... :-)

Mimochodom, tomu pomeru 1:299,633813831631 z realneho sveta kupodivu
najlepsie vyhovuje prave tych 100R:30k0 z E24... t.j. cca 0.1% chyba
deliaceho pomeru pri absolutne presnych odporoch. Skusil som "vsetky"
kombinacie a az po E192 nie je nic lepsie (pricom v E48 a E96 nie je ani
to 30k0!), v E96 je rovnako dobra kombinacia 340R:102k.

Ta cinska konstrukcia so "seriovymi" odpormi ma jednak vyhodu v tom, ze sa
tam da zahrat legato; druhak v tom, ze tie odpory sa daju povyberat tak,
aby sa chyby navzajom ciastocne vykompenzovali (z nudze robim cnost), ale
najvacsia vyhoda je v tom, ze sa k velkemu odporu pridavaju pomerne male
odpory, ktorych chyba je tym padom dost dobre zanedbatelna - a ten velky
odpor, nech ma chybu akukolvek, viacmenej vplyva len na "celkove
naladenie" nie na relativne ladenie jednotlivych tonov navzajom. Vsimnite
si, ze som v tom exceli uplne bezohladne povyberal odpory viacmenej z E12
(a neviacmenej z E24), co znamena odchylku od idealu az +-10% (+-5%), a
pritom som sa do vyslednej frekvencie dost dobre striafal v ramci zlomkov
%.

wek