Re: Klávesy pro děti

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 14 18:38:55 CET 2019

Tipuju, že nějak tak je to udělané v tom synťáku co tu o něm byla taky řeč.
Tam mě právě zaujala řada stejných odporů. Ale nezkoumal jsem to podrobněji,
protože schéma bylo dost blbě rozkouskovaný.

Zatím jsem to odložil, mám rozpracované 3 verze, jednak ta původní s různými
přesnými R, jednak digitální s hromadou 4040 a hromadou hradel (škoda že
13vstupový NAND je už špatně dostupný) a pak jsem právě uvažoval o tomhle, s
tím, že bych měnil to horní Uref na 555.

Hlavní závěr (mj. i díky soukr. mailu s hezkou konstrukcí) je, že to není
tak velký problém, jak tu bylo hromadně prezentováno na základě zkušeností
se "stoletou" konstrukcí se zvonkovými tlačítky. :-)

A hlavní nedořešený problém je minimální rozumná vzdálenost mezi klávesami,
tam je zatím 0 odpovědí.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Miroslav Mraz
Že se k tomu vracím. Napadlo mě použít něco jako R2R žebříček co se
běžně používá jako jednoduchý DA převodník. Myšlenka byla taková, že
vytvořím strukturu z opakování dvou různých hodnot rezistorů tak, aby
impedance v jednotlivých uzlech tvořila požadovanou geometrickou
posloupnost. Bohužel jsem nepřišel na metodu, která by vedla
systematicky k cíli a mám takový nedobrý pocit, že taková metoda asi
neexistuje. Proto mi to dlouho trvalo.
Nicméně lze vytvořit strukturu RnR, kde pokud přivedeme nějaké nenulové
napětí na první uzel, napětí na dalších uzlech mohou vytvořit klesající
geometrickou posloupnost s dost libovolným kvocientem. Ten závisí na
poměru rezistancí těch odporů a dá se analyticky dopočítat. Jen je
potřeba opustit tu 555, použít třeba zapojení integrátor-komparátor,
vyházet vše nepotřebné a vznikne cosi jako je v příloze.
Ale je fakt, že jsem to prakticky nezkoušel a asi ani nebudu. Takže
pokud by to někoho zaujalo, může experimentovat. Hodnoty těch odporů
vycházejí dost exoticky, chce to se s tím nějak poprat.

Mrazík