Re: Klávesy pro děti

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Listopad 8 22:48:26 CET 2019

Tam se hřeší na malý počet hodnot, takže jestli je to správně počítané, tak někde uprostřed budou správné poměry a ke krajům budou ujíždět. U těch 8 hodnot se to zřejmě vejde do těch zde zmíněných 0,6 %, co většina lidí nepozná.
(předpokládám, že je tam navíc překlep a 1k u posledního tlačítka má mít taky 2 – pak by to v podstatě bylo přesně co je běžně na netu, jen vše x2)

Ale jak píšete, klávesy to rozhodně nejsou. Mě podnájemník vysvětlil, že aby se na to dalo hrát, tak to musí mít aspoň 1,5 oktávy. Tam by se to rozjelo, že bych to možná poznal i já:-)

Ale je to na zvážení, o té aditivní variantě jsem taky přemýšlel. Ovšem nenapadlo mě, že bych pak mohl několik sousedních hodnot udělat stejných, což by přinejmenším snížilo pravděpodobnost chyb a hlavně ušetřilo práci s nákupem. Ale ani takhle to není zas tak hrozný, protože těch přesných stačí několik hodnot a u sousedních se liší jen ty malé dodatky.

PH

From: Jan Kuba
Tohle stavěly děti letos  na elektrotáboře Junior :   http://www.elektrotabor.cz/2019/junior/?menu=piano
Jeden exemplář jsem dělal a až mě překvapilo, jak to poměrně dobře ladí.
Ale klávesy to rozhodně nejsou :-)  Jen taková hračka.

pá 8. 11. 2019 v 14:45 odesílatel Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz> napsal:

  Dobrý den všem,

  chtěl bych dělat s dětmi na kroužku jednoduché klávesy, které by uměly tak
  1,5 oktávy. Protože je to pro začátečníky, nechci tam mít procesor.
  Digitálně by to šlo s hromadou čítačů, ale byla by jich fakt hromada, nebo
  by byly drahé (našel jsem na digikey 16b programovatelnej asi za 20 USD + k
  němu hromada součástek na výběr kombinací).

  Skončil jsem tedy u analogového řešení, viz příloha. Představa je, že
  hodnoty budou z dvojic odporů větší 0,1% a menší 1%. Pro všechny bude
  společná dvojice 1% C. Než objednám výrobu desek, měl bych pár dotazů:

  1. Je přesnost 0,1 % dostačující?
  2. Nějakej jinej nápad, jak dělat poměr frekvencí 2^(1/12)? (musí to být
  založeno jen na změně R, protože C jsou méně přesné)
  3. Od jaké frekvence začít? Technické min. je nejspíš 880 Hz, aby to bylo
  použitelné s malým repráčkem, ale víc by bylo lepší.
  4. Nechce se mi řešit exponenciální rovnici a předpokládám, že je tu určitě
  někdo, kdo bude vědět, jak spočítat C u 555, jestliže znám R a přepínání je
  v 1/3 a 2/3 Ucc?