OT: záloha a přesun dat

Neděle Listopad 3 11:42:57 CET 2019

Poradil byste mi někdo zkušenější a protřelejší se zálohou a přesunem souborů?

Chtěl bych zazálohovat dva disky, 1.5TB a 2B. Jsou v raidu, 1.5TB raid 1 mirror a
zbylý prostor na druhém jako samostatná partition, obě nejspíš ntfs (je to desktop
Win7 tak bych nečekal nic jiného). Na obou partitions není systém, jen data. Přímo
na motherboardu je raid řadič a něco se zjevně podělalo - raid (prostřednictvím
okenního UI, Intel RST) oznámil, že jeden disk failnul, disk sám podle smartctl ale
chybu neřekl. Tak jsem ho v tom RST UI označil za funkční a nejspíš se pustila
obnova. Pak po nějaké chvíli raid řekl, že druhý disk failnul (a ani tenhle druhý
disk podle smartctl chybu neřekl). To vše za běhu Win, ne hláškama biosu před
nabootováním nebo tak něco; systém běžel, na data se dalo sahat, vypadalo to, že tam
je vše, jen přístup byl řádově pomalejší. Tak jsem to vypnul a teď bych je vzal a v
jiném počítači zkopíroval na záložní jiný disk (mám jeden volný 6TB), než raidu
povolím něco udělat. Disky mají určitě přes 5 let, spíš víc a jely furt.

Tohle bude záloha pro případ, že se něco podělá při obnově raidu. V takovém případě
bych rád k té záloze přistoupil a přesypal soubory na disk v úplně jiném počítači
(Win10).

Myslel jsem původně, že nabootuju na jiném pc nějaký live linux a zkopíruju to přes
dd nebo ddrescue, každý disk do jednoho image souboru. Možná ale existuje lepší
volba? Jednak co se týče použitých nástrojů (nějaká clonezilla, GParted nebo tak
něco?) a taky co se týče toho, jaká a na čem má záloha být (má to být iso image nebo
spíš souborově, nebo nějak zapakované?) A nevím, co na cílový 6TB disk zvolit za
file system (nebude to na běžnou práci čili nemusí to být přímo přístupné pro Win,
ostatně jako obvykle doufám, že na zálohu nebudu muset sáhnout nikdy).

Navíc, v brzké budoucnosti ten původní počítač nahradí nový s Win10 a novýma
diskama. Po nějakou dobu nejspíš pojedou oba (než se na novém zabydlím a rozchodím
všechny aplikace), ale výsledně se všechna data přenesou na ten nový. Tak si říkám,
jestli tuhle situaci nějak vhodně využít pro přenos těch dat rovnou teď na ten nový
(a nechat si na tom 6TB zálohu ve smyslu normální zálohy, kterou už nikdy potřebovat
nebudu, ale co kdyby). Rád bych zachoval datumy souborů i adresářů.

Měl byste někdo nějaké rady?

D.O.