[MECH:] Stolni mikrosoustruh

Stanislav Svoboda 7009 na seznam.cz
Sobota Květen 25 22:58:02 CEST 2019

Dobry vecer,
mam velmi dobrou zkusenost s

http://www.kovo-spacil.cz/vyprodej/cz.htm

St. Svoboda

---------- Původní e-mail ----------
Od: Pavel Kutina <hw na prelude.cz>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 25. 5. 2019 16:38:46
Předmět: Re: [MECH:] Stolni mikrosoustruh
"
Snad se s tím nějak poperu, už jsem postahoval i nějakou literaturu, tak se
vzděláváním nasucho.

Ještě nezanedbatelnou drobnost - kam na materiál v malém? Odřezky tyčoviny z
mosazi, duralu, železa, nebo třeba toho delrinu? Vzhledem k tomu, že mne
zajímají kousky tak asi do 100 mm, nejsem zrovna ideální partner se
velkoobchodů... Něco mám "naspořené", ale zdaleka to nestačí.

Pavel Kutina

On Thu, May 23, 2019 at 10:22 AM +0200, "Ales Prochaska, Divesoft" <
prochaska na divesoft.cz(mailto:prochaska na divesoft.cz)> wrote:

"

> Mimochodem - jak se u
> soustruhu hleda nulova poloha noze? U frezky je to jasne, tam jsou na to
> udelatka, u soustruhu nevim, jak zjistit, ze je konec noze skutecne v ose.
> Predpokladam, ze na to bude nejaka podobna finta, jako jsou ta magneticka
> "hledatka" u frezky.
> Pavel Kutina

Podobně jako u frézky, buď na dotek (přes papírek) trnu upnutého ve
vřeteni nebo najetí na sondu
(https://www.haimer.de/uploads/tx_pdb/produkte-messgeraete-3dtaster.jpg)
ve vřeteni. Výškově se nože nastavují stejným způsobem přes sondu nebo
trn, u soustruhů které nemají programovatelnou osu Y se nastavují
(vybírají se podložky pod nůž) mimo stroj (pomocí výškové měrky, třeba
válečku vyrobeného pro konkrétní soustruh, jako sonda se použije
nehet) nebo ve stroji od oka podle nějakého hrotu nebo středu obrobku
ve vřeteni. Jak je to s magnetickými hledátky hran nevím, nikdy jsem
to ani neměl v ruce :-)

Aleš Procháska