[MECH:] Stolni mikrosoustruh

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Čtvrtek Květen 23 07:56:41 CEST 2019

Jen takove premysleni pred usnutim (hudba daleke budoucnosti - problem cislo
asi tak 2356) - kdyby se doplnily dva krokace pro posuvy a enkoder pro
vreteno, pak by se z toho asi dal vydloubat nejaky poloautomat (nebo uplne
CNC), nekdo uz neco podobneho zkusil a daji se najit videa, diky tomu, ze je
tahle masina tak mala a lehka, da se to i s celkem normalni technikou.

Jen ale kdybych to chtel pouzivat rucne, budu se pri posunech prat s temi
motory. Existruje nejaka rozumne mala a plocha spojka, at uz mechanicka,
nebo treba elektromagneticka, kterou by se daly ty motory ciste odpojit?
(Ano, prdstavim si treba talirovou spojku a dva srouby, ale nezda se mi to
moc operativni - chtelo by to nejak "na jeden cvak".) CNC frezicka mi doma
funguje, jen jsem se u ni prakticky pripravil o moznost delat na ni rucne, a
ze by se to nekdy dost hodilo... Nerad bych stejny problem opakoval podruhe.
Samozrejme - v pripade ze si clovek napise dostatek ruznych entit do toho
poloautomatu, tak se potreba rucni prace asi dramaticky snizi, ale ani tak
se neda vyloucit, ze cloveka napadne nejaka ptakovina, na kterou se
nevyplacelo vymyslet sablonu.

Ten poloautomat bych si predstavoval jako neco s preddefinovanymi akcemi,
typicky "od aktualni polohy mi utoc 12.8mm", pripadne i "utoc to na prumer
6.5 mm", nebo treba "udelej zavit se stoupanim 1 mm" Mimochodem - jak se u
soustruhu hleda nulova poloha noze? U frezky je to jasne, tam jsou na to
udelatka, u soustruhu nevim, jak zjistit, ze je konec noze skutecne v ose.
Predpokladam, ze na to bude nejaka podobna finta, jako jsou ta magneticka
"hledatka" u frezky.

Pavel Kutina