Re: Zářivky na 12V takové ty servisní na auto

Pátek Březen 29 01:24:19 CET 2019

Když moje dítko před x lety chovalo rybičky a nechtěl jsem mu nad
akvárium dávat cokoliv se síťovým napětím, zabýval jsem se vývojem
měničů k těm malým zářivkám. Každá po nějaké době končila s černými
konci a se ztrátou emisní schopnosti. Tomu ale předcházela v úplném
dávnověku jedna velice vydařená konstrukce měniče. Jako zaměstnanec
ústavu vývoje železničního opravárenství jsem měl sestavit metodiku
oprav zářivkových měničů z NDR, co se používaly ve vagónech a jednak
nechutně pískaly a taky často odcházely. Místo metodiky oprav (což se
fakt nedalo) jsem navrhnul vlastní konstrukci mnohem jednoduššího
měniče, který (asi čistě náhodou) chodil velice dobře a zářivka v něm
vydržela spoustu let. Konstrukce se neujala - bylo potřeba kupovat a
provozovat měniče z NDR :-(

Zkušenost z toho mám (nevím, jestli lze zevšeobecnit) že žhavit katody
příliš je špatně, černají konce. Zapalovat zářivku jen vysokým napětím
bez nažhavení katod je taky špatně, ionty prý bombardují katody příliš
velkou energií a katody se rozprašují - černají konce. Provozovat
zářivku na výrazně menší výkon je taky špatně, katody se žhaví
nedostatečně a na zářivce stoupá napětí, což ji zkracuje životnost.
Zářivka napájená z trafa (z měniče s konstantním napětím) přes předřadný
kondenzátor je špatně. I když ionizace /deionizace) rtuti je vzhledem ke
kmitočtu měniče pomalá, i tak tam vznikají  proudové špičky (dokonce se
mění barva světla) a katody rychle odcházejí. Je potřeba proud omezovat
když už, tak indukčností. Měnič by měl být symetrický, aby se obě katody
opotřebovávaly stejně.

Udělat dobrý měnič (zvlášť pokud výrobce šetří a udělá ho jednočinný) je
asi alchymie, i když věřím, že dnešní IC pro zářivkové měniče už mají
tohle všechno vychytané a napájejí zářivku optimálně. Ostatně parní
lokomotivy také dosáhly největší dokonalost v době, kdy se rušily :-)

Anděl