] Energie v gumovem svazku

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Březen 13 14:38:48 CET 2019

Tak tak. Už ta hmotnost - tím že se používá pojem klidová se vyjasňuje.
Těch hmotností je ve fyzice trochu moc - setrvačná, gravitační (a to se
někdy ještě dělí na aktivní a pasivní), klidová, relativistická,
efektivní ...
Možná si stačí uvědomit, že teorie toho rozcuchaného pána se nazývá
"teorie relativity", protože to dobře zní a skutečně zrelativizovala
pojmy, které byly považovány za absolutní (plynutí času, současnost
aj.). Jenže o tom ta teorie není - to by bylo fyzikům celkem k ničemu.
Fyzikové hledají především veličiny, které se nemění (např. přechodem k
jiné vztažné soustavě) - invarianty. A právě o tom ta teorie je.
Invariantem ve speciální relativitě je rychlost světla ve vakuu a pokud
jí správně chápeme i klidová hmotnost. Plus další veličiny, ale to bylo
moc dlouhé.

Mrazík