] Energie v gumovem svazku

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Březen 7 14:34:50 CET 2019

I ve volném prostoru bez gravitace můžu např. vzít dvě závaží a tlačit je od
sebe silou třeba 1N. Pak změřím jaké tím vzniká zrychlení a můžu spočítat
hmotnost.

Zajímavá je současná definice kilogramu:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A9_definice_SI#Kilogram

Jinak ano, relativita vede k bláznivým představám (které jsou docela hezky
ztvárněny v "Pan Tompkins v říši divů"). Takže když např. vezmu dva magnety
v krabičce, přicvaklé k sobě, zvážím, vyndám a krabičku dám naopak mezi ně,
bude hmotnost vyšší:-)

Je poměrně zajímavé se podívat, odkud vlastně relativita přišla:

Maxwell dal dohromady všechny v té době známé zákony elektromagnetizmu (k
čemuž musel vytvořit i novou matematiku s kvaterniony, později se přešlo na
praktičtější nabla).

Jenže z těch jeho rovnic vyplynulo, že rychlost světla je absolutní, tedy že
se na ní shodnou všichni, nezávisle na tom, jak se pohybují. To byla dost
bláznivá věc, která byla v rozporu s původní představou éteru, záhadného
média, ve kterém se elektromagnetické vlny šíří asi jako zvukové. A navíc to
vedlo k divným problémům v celé fyzice.

Většinu z nich vyřešil Lorentz, když vyvinul transformace, které přiohnuly
klasickou mechaniku, aby s tímto stavem byla kompatibilní. Zjednodušeně se
dá říct, že mezi dvěma soustavami, které se pohybují, je nutno provádět
přepočet všeho přes faktor (dnes značen jako Lorenzův), který závisí na
rychlosti, pro malé hodnoty je 1 a pak při rychlosti blížící se světelné,
roste nade všechny meze. Tento faktor kontrahuje délky, zpomaluje čas a
zvyšuje hmotnost.

Celkově to vede ke stavu, že rychlost světla je nezávislá jak žádá Maxwell,
ovšem za cenu toho, že je pro hmotné objekty nedosažitelná.

Potom přišel Einstein a vyvodil z toho, že energie něco váží, tedy
zrychlující těleso je stále těžší proto, že roste hmotnost kinetické
energie, která se zrychlováním hromadí. Z Lorenzem upravené klasické
mechaniky se pak dá snadno odvodit, že přepočtem mezi J a kg je c^2.

A pak zase zpátky k elektromagnetizmu: Experimentálně se dá dokázat, že
světlo něco váží, tedy když na něco svítíme, působí na to síla daná
dopadajícím zářením. Dá se určit hustota energie a intenzita pole, takže
můžeme vypočítat, kolik váží třeba litr magnetického pole 1T. A pak už
nepřekvapí, že dva magnety, nebo třeba dvě molekuly, změní hmotnost, pokud
změníme rozložení jejich polí.

PH