[OT:] Energie v gumovem svazku

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Čtvrtek Březen 7 10:54:45 CET 2019

Vezměte třeba kovovou pružinu, stlačte ji a fixujte stlačenou do nádoby. Pak nalijte kyselinu a nechte ji rozpustit. Předpokládejme, že se bude rozpouštět rovnoměrně. Až se rozpustí, kam zmizela ta energie, kterou jste tu pružinu stlačil?
Mira
-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Miroslav Šinko
Sent: Thursday, March 07, 2019 12:24 AM
To: HW-news
Subject: Re: [OT:] Energie v gumovem svazku

Len taka uvaha...
Nevznika teplo pri nakrucani gumy trenim? Ci uz gumy o seba, alebo
molekul vnutri (ako ked rychlo ohybam plech/drot hore-dole)? T.j. su to
ciste straty. Teda na nakrutenie gumy musime dodat energiu, ktora ostane
v natocenej gume + energiu na prekonanie strat? Ta stratova sa vyziari v
podobe tepla.
Pri roztoceni gumy zas dostaneme nejaku mensiu pohybovu energiu, oproti
energii, ktora bola nazhromazdena. A ten rozdiel sa opat spotrebuje na
trenie, t.j. zas sa vyziari ako teplo.

Zopakujem, pisem to ako moju uvahu, nie fakt. A mozno na tom nieco bude :-D

miro