OT: elektrokolo
Jan Kuba
honza.kuba na gmail.com
Pondělí Březen 4 23:00:51 CET 2019
Když jste tu nakousli ten spalovák, tak u nás taky jezdí jeden starší pán
na nějakém starém kole a vzadu má místo nosiče spalovací motor.
Jezdí tu už léta a jednou jsem se s ním dal do řeči. To kolo i s tím
pomocným motorkem jak tomu říká má už po svém otci, který si to prý nechal
od někoho přivézt někdy v šedesátých letech.
Na tom bicyklu prý mění jen pláště a duše a v hlavě motoru je prý nově
udělaná vložka na svíčku a svíčka , protože byl stržený závit. A žárovky ve
světlech.
Jinak je vše původní .
Je to dvoutaktní motor s objemem snad 40ccm a úžasné je, že to doteď
dokonale funguje. A jak krásně! Žádný kravál, jen to tak pěkně bublá a
roztomile prdí, normálně by si toho člověk nevšimnul.
Jako výfuk a tlumič výfuku je použitý dutý rám toho kola , fouká to někde
dole u zadní vidlice.
Totéž sání , to je spojené s podélnou trubkou a v místě kde jsou zespodu
trubky navrtané malé dírky je převlečená taková punčocha z mosazného drátu.
Startuje se to rozjezdem.
V hlavě toho motoru je dekompresní ventil. Ten se otevře , když je úplně
otevřený plyn - nadoraz zmáčknutá páčka plynu.
Startuje to na půl metru rozjezdu, pěkně to zapšouká a už to bublá. Je
třeba určitá dovednost po nastartování zrušit sílu mezi pohonem a pláštěm a
ubrat plyn. Žádný sytič, žádný spínač zapalování. Chcípne se to tak, že se
prudce nadoraz přidá plyn - otevře se ten dekompresní ventil.
Z motoru je vyveden jediný drát ke světlu, když motor běží, světlomet
vepředu a červená vzadu svítí.
Celý agregát je takový kompaktní i s převodovkou a nádrží na benzín. A na
řidítkách má dvě páčky - jeden je plyn na pravé straně a druhou páčkou
vlevo ovládá ( pomocí bovdenů ) přimáčknutí malého třecího kolečka na tom
motorku na plášť kola.
Ale z boku - jako bývalo dynamo - proti je ještě jedno stejné kolečko.
Přičemž v klidu je to přimáčknuté, když vezme za páku, zruší tření. A dá se
to takto zaaretovat.
Byl jsem z toho úplně unešen. Všechno krásně vymyšlené, jednoduché a
perfektně funkční i když je to tak staré. Úžasné, co ti naši tatíci
dokázali vyrobit.
A proč to píšu? Protože jsem viděl něco podobného ze současnosti - nějaký
set k domontování na kolo - určitě Čína. Stálo to 4kKč . Koupil to kamarád
synkovi . Dělá to strašný kravál, když to jede, vypadá to, že někde blízko
někdo kácí strom pořádnou motorovou pilou. Startuje se to sňůrou - táhlem
a kolega mi ukazoval mozoly na prstech. Prý to chytá dobře jen teplé a za
studena už používá sprej s ehérem, jinak to prý je nadlouho a o prsty. A je
to celé stále ublemstané od benzínu a oleje asi proto, že směs se míchá
1:20.
A už na tom opravoval převodovku, jeto nějaký odlitek, který prasknul,
takže je to prošroubované s dalším hliníkovým plechem a rámem kola. Že
měnil ty startovací šňůry a nějakou spojku prý nepočítá, neboť je to prý
spotřebák.
To samé koloběžka s motorem, co tu okolo občas projede. To snad nemá tlumič
žádnej. Nejhorší je, že to má standardně uječený motor ať to jede pomalu,
nebo rychle. Je tam asi nějaká spojka a jakmile se to dá do pohybu už to
ječí.
Začíná být teplo a už je to zase slyšet. Strašnej jekot, odhadem to točí
tak 10k a tak tiše doufám, že mu to brzy odejde.
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Bez
virů. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20190304/70b280c0/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list