Re: Ochrana Lídl LiON aku X20V

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Červen 24 14:42:02 CEST 2019

Ano, to "spíš méně" je správně.
"The maximum bypass current is set via an external series resistor
and internal FET on resistance (typical 400 ohm)."
Tedy cca 10 mA max.

Tak to už dává smysl, že jsem si tam nikdy nevšim žádného aspoň trochu
výkonového prvku:-)

Co se týče toho prospívání, tam si myslím, že je to spíš naopak. Výhodou
toho balancování na max nabití všech, není delší životnost, ale víc energie:

Dejme tomu, že já nabiju baterku 3S a mám tam 3,8/4,1/4,2 a po vybití 3/3/3.
S balancerem by to bylo z 4,2/4,2/4,2 na třeba 3/3,4/3,5.
(rozdíly cca odpovídají pár let používanému nejlevnějšímu tříčlánku v
letadle)

Je jasné, že při stejném náboji (který je dán článkem s nejnižší kapacitou),
bude energie odebraná z baterky nabité balancerem trohu větší (náboj krát
intergál z napětí).

Na druhou stranu, právě kvůli tomu, že na konci vybíjení může být velký
rozdíl, je taková baterka mnohem háklivější na zničení nejslabšího článku.
Naopak zase nejsilnější článek má vlastně horší dlouhodobou situaci - pořád
nabitej - jako první se nafoukne, tedy mínus pro nás, co je chceme
recyklovat.

Momochodem, k letadlu jsem měl napřed modelářskou nabíječku, tedy právě
napěťově balanční. Pak chcípla a od té doby nabíjím lab. zdrojem a na
servisní konektor jen občas kouknu multimetrem. A baterkám to evidentně
svědčí, tak už jsem ztratil motivaci nabíječku obnovit.

Takže odpověď na původní otázku p. Záruby "K čemu slouží balancery," je, že
k tomu, aby se do baterky vešlo o kousek víc.

A pak je ještě domněnka, že kdyby docházelo k samovybíjení, pak by to mohlo
pomoct. Ale mám za to, že článek s nezanedbatelným samovybíjením je už
stejně "těsně nad hrobem". A hlavně jsem se s ničím takovým osobně u
Li-ion/Li-pol nesetkal.

PH