Divny rozvadec - co to bylo?

Středa Červen 12 10:48:58 CEST 2019

Na průmce nám říkali, že i dálkové telefonní kabely mají nějaký
signalizační drát s děrovanou izolací, který se používá k detekci
vniknutí vody.

Ale jen taková zajímavost, co se motám okolo ochran proti korozi. Jde
potrubí (třeba plynovod) širým polem. Pokud je ta trubka ze 60. let nebo
starší, je izolovaná asfaltem, který má spoustu prasklin - je porézní a
aby trubka nerezla, chrání se elektrochemicky. Stanice katodové ochrany
jsou po cca 6 km a pro vytvoření ochranného potenciálu (je potřeba
-0,85V a dává se tak -1,5V) tam tečou jednotky až desítky A. Pokud je ta
trubka nová, je poplastovaná cca 10 mm polyetylénem. Zdánlivě dokonalá
izolace - jenže při té ploše má třeba 10 km úsek svodový odpor v
desítkách ohmů. I tohle se chrání katodovkou a je pro to dobrý důvod.
Pokud se někde stane, že kamínek ten polyetylén prorazí, u trubky bez
elektrochemické ochrany by se proud koncentroval do toho jednoho místa a
za chvíli by tam byla díra. Ta stará trubka s asfaltem je na tom
paradoxně líp. Samosřejmě ochranný proud je u poplastovaných trubek
řádově menší a katodovky mohou být dál od sebe.
Anděl