aplikace pro linux

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pátek Červenec 12 14:19:41 CEST 2019

Právě v tom "znova zkompilovat" je zakopaný pes. Protože použijete
nějaké API pro widgety a to je za 2 roky "obsolete", zkrátka někdo
vymyslel nějaké "lepší". A za pár let se změní i build systém a celý ten
ekosystém kolem. Takže pro vývoj aplikace musíte na nějakém stroji
udržovat celý ten javovský framework v původním stavu.
A ono to není jen ta java, to platí skoro pro všechno. Před pár léty
jsem předělával jeden starý (a docela komplikovaný) C++ program psaný ve
Win32API na 64. bitovou verzi. Kompilace pod novější verzí Visual Studia
vyhazovala tolik chyb, že nakonec nezbylo než vzít ten původní stroj,
sestavit to na něm a použít jen 64.bit ovladače hardware.
Z tohoto hlediska je v Qt daleko méně problémů. Většinou při přechodu na
vyšší verzi stačí jen zkorigovat něco málo hlavičkových souborů,
případně změnit pár zastaralých metod. A pokud to píše někdo, kdo tyto
nástrahy už zná, není potřeba dělat vůbec nic, stačí zkompilovat.
Mohlo by se zdát, že udržovat program s aktuální verzi knihoven je
celkem zbytečné (hlavně pokud si můžete ty knihovny znovu zkompilovat),
ale veškerý software má jak bezpečnostní, tak i funkční díry, takže ty
aktualizace zase nejsou moc od věci. A nakonec dělat vývoj něčeho na
prastarém frameworku není ani moc pohodlné.

Mrazík